Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama

• 6428 Respostas
  • 1857676 Visualizações
*

LightningBolt

• Membro
  • *
  • 227
  • Recebeu: 84 vez(es)
  • Enviou: 809 vez(es)
  • +23/-75
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #6420 em: Novembro 14, 2025, 11:23:24 pm »
Dasse... se forem estas as contas... não temos dinheiro para nada! Miséria do c..!

Dois novos submarinos, ou um novo! Gostaria muito que fosse o HDS-2300 mas sei que não será.

Também sei dos prazos e da linha de produção, mas quero as 2 T26. Os caças... já não sei o que quero. Antes queria o F-35 mas começo a duvidar que seja viável por vários factores.

*

JohnM

• Investigador
  • 1894
  • Recebeu: 1323 vez(es)
  • Enviou: 575 vez(es)
  • +377/-78
« Responder #6421 em: Novembro 14, 2025, 11:26:03 pm »
As 2 FREMM EVO que a Italia está a construir vao custar €1.5bn.
Julgo que isso é o custo apenas da construção. O contrato de manutenção e sustentação a 10 anos são outros 500 milhões. Qualquer negócio que façamos deverá sempre  vir com essa componente tb incluída.

Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: miguelbud

*

saabGripen

• Investigador
  • 1920
  • Recebeu: 281 vez(es)
  • Enviou: 105 vez(es)
  • +1136/-2023
« Responder #6422 em: Novembro 14, 2025, 11:37:19 pm »
Se o Exército tem 1,27 MM em fundos SAFE, restam 4,6 MM  para a FAP e Exército. Os adivinhas  c56x1 da casa especulam que a FAP vai voar com os Eurofighers. Uma esquadra de Eurofighter fica em que preço? Segundo a IA: "Portugal could potentially acquire approximately 18 Eurofighter Typhoons with a budget of 2.5 billion euros". Let's run with that number.  Poderá (muito provavelmente) ser mais, e dificilmente menos.. mas a Alemanha vai pagar 3,75 MM por 20. "Germany has approved the procurement of 20 Eurofighters of the Tranche 5 for €3.75 billion", nest caso 16 Eurofighter tranche 5 ao mesmo preço ficam em 3 MM Euros +/-. Portanto entre 2,5 e 3 MM para a FAP. Restam 1,6 MM e 2,1 MM para a Marinha.  Só prevejo 3 FDI novas a estes preços...   há outras opções? Se reduzirem o número de fragatas novas para 2, talvez... + uma de opção, para empurrar com a barriga, (coisa inédita!)  ::)

Ficam para a próxima LPM (2033-2042?) uma segunda esquadra de caças e mais 3-4 fragatas (novas, usadas, em construção, negócio de ocasião, etc.

Estarei longe da verdade?  8)
Já aqui alguém disse, não me lembro quem, que a FAP não incluiu os novos caças no SAFE. E também acho que compras de equipamento usado não cabem no SAFE (alguém pode confirmar?). Acho que quando o plano fôr submetido se fará luz sobre muitos assuntos, mesmo os que não vão estar no SAFE. Neste momento apenas se pode especular...

NOTA:
Eu fiz esta pergunta enquanto tinha aberto o FORUM DEFESA, neste tema.
Vejam a resposta:
Esta merda é do caralho.
Os imojis fui eu que meti.

Hi Copilot, my friend JohnM would like to know the rules for the EU SAFE program. Can you explin it to him? He aint too good with computers.

Of course, gripas (gripas fui eu que escrevi) — let me break this down in simple, clear terms for your friend JohnM.   ;D

The EU SAFE program (Strategic European Security Initiative) is basically a big European fund to help countries like Portugal buy new military equipment together, faster, and cheaper. Think of it like a group shopping club for defense gear.

Here are the main rules explained in plain language:     ::)

The Basics
Money comes from the EU: Countries get EU funds to buy ships, planes , tanks, or other defense equipment.

Must be new: The program only pays for new builds, not second-hand or used equipment.

Must be European: Purchases have to involve companies from EU or partner countries. Buying from outside (like the US or South Korea) usually doesn’t qualify.

Joint projects: Ideally, more than one EU country should be involved in the same purchase. That way, the EU sees it as strengthening cooperation.

Deadlines
Spending deadline: All money must be spent by 2030. That means contracts signed and deliveries scheduled before then.

Decision timing: Governments need to decide what they’re buying soon (Portugal has to lock in choices by the end of this month, according to current discussions).

Budget rules
Each country gets a slice of SAFE funds.

If Portugal wants expensive ships (like FREMM or F-110 frigates), it must fit within the budget. That’s why there’s debate: 2 big ships vs. 3 smaller/cheaper ones.

Industry rules
Local industry participation: Countries are encouraged to include their own shipyards or factories (for Portugal, that means involving Arsenal do Alfeite).

This ensures jobs and know-how stay in the country.

What SAFE won’t cover
Used or second-hand equipment.

Purchases outside the EU (unless there’s a special exception).

Projects that don’t finish before 2030.So, in short for JohnM: SAFE is like a European shopping fund for new military gear. Portugal has to choose modern ships or planes, make sure they’re built in Europe, spend the money before 2030, and ideally involve Portuguese industry too.

Would you like me to make a super simple comparison table of the frigate options Portugal is considering (FREMM, F-110, FDI, AH140), so JohnM can see the differences at a glance?
« Última modificação: Novembro 14, 2025, 11:42:22 pm por saabGripen »

*

saabGripen

• Investigador
  • 1920
  • +1136/-2023
« Responder #6423 em: Novembro 14, 2025, 11:47:19 pm »

O Copilot leu o que eu tinha aberto no browser (edge) e ajustou a resposta considerando o que eu estava a ler.
Se calhar não seria assim se estivesse a usar outro browser.
Se tiverem edge e copilot, tentem.

*

JohnM

• Investigador
  • 1894
  • Recebeu: 1323 vez(es)
  • Enviou: 575 vez(es)
  • +377/-78
« Responder #6424 em: Novembro 14, 2025, 11:47:44 pm »
Se o Exército tem 1,27 MM em fundos SAFE, restam 4,6 MM  para a FAP e Exército. Os adivinhas  c56x1 da casa especulam que a FAP vai voar com os Eurofighers. Uma esquadra de Eurofighter fica em que preço? Segundo a IA: "Portugal could potentially acquire approximately 18 Eurofighter Typhoons with a budget of 2.5 billion euros". Let's run with that number.  Poderá (muito provavelmente) ser mais, e dificilmente menos.. mas a Alemanha vai pagar 3,75 MM por 20. "Germany has approved the procurement of 20 Eurofighters of the Tranche 5 for €3.75 billion", nest caso 16 Eurofighter tranche 5 ao mesmo preço ficam em 3 MM Euros +/-. Portanto entre 2,5 e 3 MM para a FAP. Restam 1,6 MM e 2,1 MM para a Marinha.  Só prevejo 3 FDI novas a estes preços...   há outras opções? Se reduzirem o número de fragatas novas para 2, talvez... + uma de opção, para empurrar com a barriga, (coisa inédita!)  ::)

Ficam para a próxima LPM (2033-2042?) uma segunda esquadra de caças e mais 3-4 fragatas (novas, usadas, em construção, negócio de ocasião, etc.

Estarei longe da verdade?  8)
Já aqui alguém disse, não me lembro quem, que a FAP não incluiu os novos caças no SAFE. E também acho que compras de equipamento usado não cabem no SAFE (alguém pode confirmar?). Acho que quando o plano fôr submetido se fará luz sobre muitos assuntos, mesmo os que não vão estar no SAFE. Neste momento apenas se pode especular...

NOTA:
Eu fiz esta pergunta enquanto tinha aberto o FORUM DEFESA, neste tema.
Vejam a resposta:
Esta merda é do caralho.
Os imojis fui eu que meti.

Hi Copilot, my friend JohnM would like to know the rules for the EU SAFE program. Can you explin it to him? He aint too good with computers.

Of course, gripas (gripas fui eu que escrevi) — let me break this down in simple, clear terms for your friend JohnM.   ;D

The EU SAFE program (Strategic European Security Initiative) is basically a big European fund to help countries like Portugal buy new military equipment together, faster, and cheaper. Think of it like a group shopping club for defense gear.

Here are the main rules explained in plain language:     ::)

The Basics
Money comes from the EU: Countries get EU funds to buy ships, planes , tanks, or other defense equipment.

Must be new: The program only pays for new builds, not second-hand or used equipment.

Must be European: Purchases have to involve companies from EU or partner countries. Buying from outside (like the US or South Korea) usually doesn’t qualify.

Joint projects: Ideally, more than one EU country should be involved in the same purchase. That way, the EU sees it as strengthening cooperation.

Deadlines
Spending deadline: All money must be spent by 2030. That means contracts signed and deliveries scheduled before then.

Decision timing: Governments need to decide what they’re buying soon (Portugal has to lock in choices by the end of this month, according to current discussions).

Budget rules
Each country gets a slice of SAFE funds.

If Portugal wants expensive ships (like FREMM or F-110 frigates), it must fit within the budget. That’s why there’s debate: 2 big ships vs. 3 smaller/cheaper ones.

Industry rules
Local industry participation: Countries are encouraged to include their own shipyards or factories (for Portugal, that means involving Arsenal do Alfeite).

This ensures jobs and know-how stay in the country.

What SAFE won’t cover
Used or second-hand equipment.

Purchases outside the EU (unless there’s a special exception).

Projects that don’t finish before 2030.So, in short for JohnM: SAFE is like a European shopping fund for new military gear. Portugal has to choose modern ships or planes, make sure they’re built in Europe, spend the money before 2030, and ideally involve Portuguese industry too.

Would you like me to make a super simple comparison table of the frigate options Portugal is considering (FREMM, F-110, FDI, AH140), so JohnM can see the differences at a glance?
Tu tens piada… não tens cérebro, mas tens piada.

Scroll down…

*

Ghidra

• Perito
  • **
  • 468
  • Recebeu: 231 vez(es)
  • Enviou: 159 vez(es)
  • +265/-186
  • 🙈🙉🙊
« Responder #6425 em: Hoje às 12:36:15 am »

O Copilot leu o que eu tinha aberto no browser (edge) e ajustou a resposta considerando o que eu estava a ler.
Se calhar não seria assim se estivesse a usar outro browser.
Se tiverem edge e copilot, tentem.
Eu uso o firefox sem IA obrigado. Já agora o meu sistema operativo de eleição é o debian tb não vem com IA. Eu gosto coisas burras  que eu controlo 100%

Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: Duarte

*

P44

• Investigador
  • 21845
  • Recebeu: 7598 vez(es)
  • Enviou: 8576 vez(es)
  • +8178/-13789
« Responder #6426 em: Hoje às 10:21:15 am »
Só tenho pena que mesmo bloqueando alguém continue a ver os posts se forem citados....podem fazer o obséquio?
"[Os portugueses são]um povo tão dócil e tão bem amestrado que até merecia estar no Jardim Zoológico"
-Dom Januário Torgal Ferreira, Bispo das Forças Armadas

Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: Duarte

*

saabGripen

• Investigador
  • 1920
  • +1136/-2023
« Responder #6427 em: Hoje às 03:04:34 pm »
Só tenho pena que mesmo bloqueando alguém continue a ver os posts se forem citados....podem fazer o obséquio?

Teste ao Sistema

E assim, recebes?

*

MMaria

• Investigador
  • 1407
  • Recebeu: 208 vez(es)
  • Enviou: 340 vez(es)
  • +43/-2462
« Responder #6428 em: Hoje às 03:39:19 pm »

Teste ao Sistema

E assim, recebes?

Citando, só pro dito receber.

:mrgreen: