Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama

  • 5983 Respostas
  • 1753464 Visualizações
*

Subsea7

  • Investigador
  • *****
  • 2325
  • Recebeu: 2802 vez(es)
  • Enviou: 3386 vez(es)
  • +5638/-3520
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5970 em: Hoje às 03:26:43 pm »
Outra opção era as 4 Nansen. com upgrade ASW e assinar já 3 F-110, do mesmo fabricante....Opções não faltam.
 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: P44

*

Drecas

  • Investigador
  • *****
  • 2529
  • Recebeu: 1117 vez(es)
  • Enviou: 209 vez(es)
  • +597/-240
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5971 em: Hoje às 03:26:52 pm »
Um pouco offtopic, mas gostava que não se vendesse a VdG

É o primeiro navio da armada com qualquer sistema míssil, é um navio que significa uma grande transição da Marinha no pós 75, ainda que com vários anos de atraso

Converter a VdG a um navio museu acho que seria um bom e digno final para o navio e para a sua classe
 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: Duarte, JohnM

*

JohnM

  • Investigador
  • *****
  • 1652
  • Recebeu: 1136 vez(es)
  • Enviou: 495 vez(es)
  • +328/-56
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5972 em: Hoje às 03:31:37 pm »
Outra opção era as 4 Nansen. com upgrade ASW e assinar já 3 F-110, do mesmo fabricante....Opções não faltam.
Concordo, nem que fosse 4+2…
 

*

JohnM

  • Investigador
  • *****
  • 1652
  • Recebeu: 1136 vez(es)
  • Enviou: 495 vez(es)
  • +328/-56
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5973 em: Hoje às 03:32:11 pm »
Um pouco offtopic, mas gostava que não se vendesse a VdG

É o primeiro navio da armada com qualquer sistema míssil, é um navio que significa uma grande transição da Marinha no pós 75, ainda que com vários anos de atraso

Converter a VdG a um navio museu acho que seria um bom e digno final para o navio e para a sua classe
100% de acordo
 

*

MMaria

  • Investigador
  • *****
  • 1257
  • Recebeu: 183 vez(es)
  • Enviou: 320 vez(es)
  • +42/-2089
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5974 em: Hoje às 03:49:47 pm »
Também pensei na Argentina como cliente ideal , visto já operarem as 360

Mas o mais certo era os nossos donos sul americanos oporem-se ao negócio

Nada de se opor, estão de bom tamanho para os primos argentos.

 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: P44

*

LM

  • Investigador
  • *****
  • 3582
  • Recebeu: 1747 vez(es)
  • Enviou: 4538 vez(es)
  • +2556/-155
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5975 em: Hoje às 04:00:54 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
 

*

JohnM

  • Investigador
  • *****
  • 1652
  • Recebeu: 1136 vez(es)
  • Enviou: 495 vez(es)
  • +328/-56
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5976 em: Hoje às 04:14:39 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Pesadelo logístico… diferentes mísseis, sensores e sistemas de combate à controlo de danos… ideia terrível…
 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: LM

*

Cabeça de Martelo

  • Investigador
  • *****
  • 23961
  • Recebeu: 4524 vez(es)
  • Enviou: 3212 vez(es)
  • +3639/-4656
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5977 em: Hoje às 04:42:35 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?

Penso que a última das Fragatas da classe tem 8x2 MK41 e não apenas um. O mais prático seria adquirir e colocar o segundo módulo MK41. A questão é que são apenas 4 Fragatas e as mesmas só estarão no mercado daqui a anos 5 anos quando começarem a receber as Type 26.
Contra a Esquerda woke e a Direita populista marchar, marchar!...

 

*

P44

  • Investigador
  • *****
  • 21475
  • Recebeu: 7375 vez(es)
  • Enviou: 8295 vez(es)
  • +8153/-13533
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5978 em: Hoje às 05:03:27 pm »
Vender as 2 KD ao Chile não implicaria ficarmos sem fragatas ou com apenas 1 (Meko) durante uns bons anos? 😕😐🤐
"[Os portugueses são]um povo tão dócil e tão bem amestrado que até merecia estar no Jardim Zoológico"
-Dom Januário Torgal Ferreira, Bispo das Forças Armadas
 

*

LM

  • Investigador
  • *****
  • 3582
  • Recebeu: 1747 vez(es)
  • Enviou: 4538 vez(es)
  • +2556/-155
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5979 em: Hoje às 05:52:40 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Pesadelo logístico… diferentes mísseis, sensores e sistemas de combate à controlo de danos… ideia terrível…

Temia isso; esperava que houvesse vantagem em "mix" de sensores diferentes - ie em uso operacional em conjunto - e a possibilidade de usar a FREMM para defesa aérea de maior alcance (com os Aster 30) e a(s) Nansen na defesa "ponto" (com ESSM 2).
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
 

*

Cabeça de Martelo

  • Investigador
  • *****
  • 23961
  • Recebeu: 4524 vez(es)
  • Enviou: 3212 vez(es)
  • +3639/-4656
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5980 em: Hoje às 05:56:35 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Pesadelo logístico… diferentes mísseis, sensores e sistemas de combate à controlo de danos… ideia terrível…

Temia isso; esperava que houvesse vantagem em "mix" de sensores diferentes - ie em uso operacional em conjunto - e a possibilidade de usar a FREMM para defesa aérea de maior alcance (com os Aster 30) e a(s) Nansen na defesa "ponto" (com ESSM 2).

Nansem modernizadas e F110 série 2? São do mesmo fabricante e devem ter muita coisa em comum após a modernização.
Contra a Esquerda woke e a Direita populista marchar, marchar!...

 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: Duarte, Ghidra

*

JohnM

  • Investigador
  • *****
  • 1652
  • Recebeu: 1136 vez(es)
  • Enviou: 495 vez(es)
  • +328/-56
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5981 em: Hoje às 06:14:25 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Pesadelo logístico… diferentes mísseis, sensores e sistemas de combate à controlo de danos… ideia terrível…

Temia isso; esperava que houvesse vantagem em "mix" de sensores diferentes - ie em uso operacional em conjunto - e a possibilidade de usar a FREMM para defesa aérea de maior alcance (com os Aster 30) e a(s) Nansen na defesa "ponto" (com ESSM 2).

Nansem modernizadas e F110 série 2? São do mesmo fabricante e devem ter muita coisa em comum após a modernização.
É exatamente essa a minha opção preferida neste momento (fora o sonho molhado das T26, como é óbvio), seguida de 6 AH140 nas duas versões. As Nansen modernizadas podem inclusivamente levar o mesmo sistema de combate SCOMBA, provavelmente numa versão Lite…
« Última modificação: Hoje às 06:17:55 pm por JohnM »
 

*

Ghidra

  • Perito
  • **
  • 348
  • Recebeu: 152 vez(es)
  • Enviou: 111 vez(es)
  • +237/-146
  • 🙈🙉🙊
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5982 em: Hoje às 06:15:27 pm »
As Nansen (com MLU e + "8-cell Mk 41 VLS") e as 2x  FREMM "ASW enhanced" dos italianos... completam-se bem ou é um "pesadelo logístico" a acontecer?
Pesadelo logístico… diferentes mísseis, sensores e sistemas de combate à controlo de danos… ideia terrível…

Temia isso; esperava que houvesse vantagem em "mix" de sensores diferentes - ie em uso operacional em conjunto - e a possibilidade de usar a FREMM para defesa aérea de maior alcance (com os Aster 30) e a(s) Nansen na defesa "ponto" (com ESSM 2).

Nansem modernizadas e F110 série 2? São do mesmo fabricante e devem ter muita coisa em comum após a modernização.
Para mim a melhor opção.  Ainda se podia junto da navantia negociar um pacote f110 + MLU
 
Os seguintes utilizadores agradeceram esta mensagem: Duarte

*

Duarte

  • Investigador
  • *****
  • 4557
  • Recebeu: 750 vez(es)
  • Enviou: 2166 vez(es)
  • +3169/-1412
Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #5983 em: Hoje às 06:18:21 pm »

Nansem modernizadas e F110 série 2? São do mesmo fabricante e devem ter muita coisa em comum após a modernização.

Citar
Comparison — these two frigate families are actually close cousins (Navantia is involved in both) but are designed with different emphases and generations of tech. Below I’ll lay out the main weapons / sensors / systems / mission kit side-by-side, then summarise what’s common and what’s different and give a short “how much is common” verdict.

Quick specs (headline)

Fridtjof Nansen class (Norway) — ~5,200–5,300 t full load, ~134 m. Built by Navantia (Bazan) to a design derived from the Álvaro de Bazán family; optimized for ASW with strong AAW self-defence.
Wikipedia
+1

F110 / “Bonifaz” class (Spain) — ~6,100 t, ~145 m. New Navantia design, strong emphasis on anti-submarine warfare + area AAW interoperability, modern integrated mast, SCOMBA combat system and high automation / digital-twin features. First hull launched Sept 2025; fitting-out/delivery later.
Naval News
+1

Weapons

Main gun

Nansen: OTO Melara 76 mm Super Rapid.
Wikipedia

F110: Leonardo 127/64 LW (127 mm) — heavier firepower and naval gun support/longer range.
Outono

VLS & anti-air

Nansen: Mk-41 VLS (forward module, used to carry ESSM; Nansen fit is an 8-cell module with capacity to host multiple ESSMs via “pack” loading). Uses RIM-162 ESSM for self-defence.
Wikipedia
+1

F110: Mk-41 VLS (documented as 16 cells in published specs for the class) and RIM-162 ESSM Block 2 selected as primary AAW self-defence missile. F110 carries a larger VLS installation than Nansen.
Outono
+1

Anti-ship (surface strike)

Nansen: Kongsberg Naval Strike Missile (NSM) in an octuple surface launcher for long-range ASuW.
Wikipedia

F110: Spain selected NSM as Harpoon replacement and F-110 is planned to be fitted with NSM for anti-ship/land-attack roles.
Kongsberg
+1

Anti-submarine weapons

Both have light-weight torpedo tubes (324 mm) and torpedo launch capability; Nansen uses Sting Ray torpedoes originally; F110 will carry torpedo/ASW capability teamed with helicopter/UUV & towed sonar.
Wikipedia
+1

CIWS / point defence / decoys

Nansen: Remote weapon stations (Kongsberg SeaPROTECTOR), DL-12T decoy launchers, Loki torpedo countermeasure.
Wikipedia

F110: modern self-defence suite integrated into SCOMBA; specific CIWS packages vary in sources, but F110 emphasises layered defence (ESSM + close-in systems + decoys) and advanced ESM/decoy integration.
Naval News
+1

Sensors & combat systems

Primary combat system

Nansen: Aegis (AN/SPY-1F tied into Aegis combat system/databuses) — classic Lockheed approach used on the Álvaro de Bazán derivatives.
Wikipedia
+1

F110: SCOMBA (Spanish/Navantia combat system — “local Aegis-like”) as the ship’s brain, with heavy domestic integration (Indra + Navantia). F110 is built to be data-centric (integrated services, digital twin).
Wikipedia
+1

Radars & mast

Nansen: AN/SPY-1F multi-function radar (Aegis family) + additional surveillance radars (Reutech RSR 210N etc.).
Wikipedia

F110: modern integrated mast with Indra AESA S-band radar and multi-sensor mast concept (Protec-110 consortium) — designed to reduce signature and centralise sensor fusion.
Joint Forces News
+1

Sonar / ASW sensors

Nansen: Bow/hull-mounted sonar (MRS 2000 or Spherion/MRS variant) + CAPTAS (CAPTAS Mk II towed array on Nansen) — strong ASW fit.
Naval Technology
+1

F110: hull-mounted sonar + CAPTAS-4 (Compact) low-frequency towed array planned/announced for F110; ship designed around modern ASW (helicopter + UUVs + VDS).
The War Zone
+1

Helicopter / unmanned systems

Nansen: hangar/flightdeck for ASW helicopter (originally NH90 program, now transitioning; Norway moving to MH-60R for ASW).
Wikipedia

F110: hangar & large flightdeck for one/two naval helicopters (NH90 / MH-60R planned) and explicit space for UxV/UAVs — emphasis on modular mission bay and unmanned systems.
VPK
+1

Platform / systems integration / automation / mission support

Nansen: conventional bridge/PLT integration typical of early-2000s first-line frigates; fitted with NATO datalinks (Link-11, fitted for Link-16/22) and mature Aegis integration.
Wikipedia

F110: strong emphasis on automation, digital twin, integrated platform control (SICP/IPMS) and on-board data services to enable predictive maintenance, lower crew and modular mission packages. Navantia/Indra heavily involved.
Naval News
+1

What’s common (short)

Shipbuilder / design lineage: Both trace back to Navantia/Álvaro-de-Bazán family involvement (Nansen was built by Bazan/Navantia; F110 is a Navantia design).
Wikipedia
+1

VLS + ESSM: Both use Mk-41 VLS and ESSM (ESSM Block variants) for anti-air self-defence — Nansen with a smaller forward Mk-41 module, F110 with a larger Mk-41 fit.
Wikipedia
+1

ASW emphasis & toolkit: Both carry hull sonar + towed array (CAPTAS family) + ship-borne ASW helicopter + 324 mm torpedoes — both are optimized for submarine detection/prosecution.
Naval Technology
+1

NSM for ASuW: Both navies are fielding NSM for ship-launched anti-ship capability (Norway already, Spain selected NSM to replace Harpoon and fit F110).
Wikipedia
+1

Key differences (short)

Combat system & radar philosophy: Nansen = Aegis / SPY-1F (PESA era Aegis derivative). F110 = SCOMBA + Indra AESA integrated mast (new-generation integrated mast / sensors / processing). That’s a major architectural difference in how sensors & weapons are fused.
Wikipedia
+1

Size & payload: F110 is larger (~6,100 t vs ~5,300 t) and has more VLS cells (16 vs ~8) and a bigger main gun (127 mm vs 76 mm) — so more endurance, modularity and striking power.
Seaforces
+1

Automation / digital twin / mission growth: F110 explicitly designed for a high degree of automation, a digital twin and future-proofing for unmanned systems; Nansen is a slightly older design (mid-2000s) with later upgrades planned.
Naval News
+1

How much is common? (practical answer)

If you break ship systems into categories (hull/propulsion, combat system, sensors, weapons, ASW kit, aviation, C2/integration), my rough, evidence-based read is:

~60% commonality in mission fit and major components: both are modern ASW frigates with VLS + ESSM, towed sonar, ASW helicopter capability, NSM for anti-ship and similar torpedo suites. Those core mission systems (ASW focus, AAW self-defence via ESSM, anti-ship via NSM) are shared.
Wikipedia
+2
The War Zone
+2

~40% difference in systems architecture & growth path: the combat system/radar approach (Aegis/SPY-1F vs SCOMBA + Indra AESA mast), main gun calibre, VLS cell count, degree of built-in automation/digital twin, and sensor fusion philosophy are noticeably different. That means while many missiles, torpedoes and sonars are common, how they’re fused and the overall operational concept differs substantially.
Wikipedia
+1

So: many of the weapons/sensors themselves overlap (ESSM, Mk-41, CAPTAS family, NSM), but the software/CSM/radar fusion and platform architecture are where the ships diverge. That makes cross-deck commonality good at the hardware/munition level, but limited at the combat-system / tactical-data‐fusion level.

Norwegian Nansen vs Spanish F110 (Bonifaz) frigates
Category   Fridtjof Nansen class (Norway)   F110 “Bonifaz” class (Spain)
Displacement / size   ~5,200–5,300 t, 134 m   ~6,100 t, 145 m
Builder / heritage   Navantia (Bazan), derivative of Álvaro de Bazán   Navantia (new design, evolved from Bazán)
Combat system   Aegis (Lockheed), AN/SPY-1F radar   SCOMBA (Spanish), Indra integrated mast, AESA radars
Main gun   OTO Melara 76 mm Super Rapid   Leonardo 127/64 LW (127 mm)
VLS / AAW   8-cell Mk-41 (quad-packed ESSM Block 1), local area defence   16-cell Mk-41 (ESSM Block 2), larger area/self-defence envelope
Anti-ship missiles   Kongsberg NSM (8 launchers)   Kongsberg NSM (planned fit)
ASW weapons   2 × triple 324 mm torpedo tubes (Sting Ray); ASW helicopter (NH90 → MH-60R)   2 × triple 324 mm torpedo tubes; ASW helicopter (NH90 / MH-60R); space for UUVs
Sonars   Hull sonar + CAPTAS Mk II towed array   Hull sonar + CAPTAS-4 (Compact) towed array
Decoys / CIWS   SeaPROTECTOR RWS, DL-12T decoys, Loki torpedo countermeasure   Integrated decoys/ESM; CIWS TBD (layered defence planned)
Helicopter facilities   Hangar & deck for 1 × ASW helicopter   Hangar & deck for 1–2 helicopters, plus UAV/UxV capability
Networking   NATO datalinks (Link-11/16/22) via Aegis   NATO datalinks via SCOMBA; strong cyber/data integration
Automation / mission systems   Early-2000s standard automation   High automation, digital twin, modular mission bay
Commonalities

Both: Mk-41 + ESSM, NSM anti-ship, towed sonar + hull sonar + ASW helo, 324 mm torpedoes.

Both: Navantia design heritage, NATO-standard datalinks.

Both: Strong ASW orientation (especially with CAPTAS + helicopters).

Differences

Combat system & radar philosophy: Aegis/SPY-1F vs SCOMBA + Indra AESA mast.

Size & firepower: F110 is larger, with double VLS cells and a heavier 127 mm gun.

Automation: F110 has built-in digital twin, modularity, unmanned systems integration; Nansen does not.

➡️ In essence: ~60% common in weapons/sensors, ~40% diverging in combat system architecture and growth path.


слава Україна!
“Putin’s failing Ukraine invasion proves Russia is no superpower".
"Every country has its own Mafia. In Russia the Mafia has its own country."
"L'union fait la force." - Muita atenção aos que semeiam o desacordo e espalham propaganda.