Os 28 F16A/B MLU da FAP

  • 3798 Respostas
  • 944667 Visualizações
*

Cabecinhas

  • Investigador
  • *****
  • 1505
  • Recebeu: 5 vez(es)
  • Enviou: 11 vez(es)
  • +4/-0
(sem assunto)
« Responder #420 em: Dezembro 05, 2008, 09:28:57 pm »
Isto é tudo um esquema da FAP para se justificar a compra de uma porção de caças, reabastecedores, AWAC's, etc etc  :?
Um galego é um português que se rendeu ou será que um português é um galego que não se rendeu?
---
 

*

komet

  • Investigador
  • *****
  • 1662
  • Recebeu: 1 vez(es)
  • +0/-1
(sem assunto)
« Responder #421 em: Dezembro 05, 2008, 09:34:39 pm »
Citação de: "HSMW"
Problemas de travões e ejecta-se?  :?


É frequente uma saída de pista acabar em "capotamento", alem disso é procedimento, como ja foi dito.
"History is always written by who wins the war..."
 

*

Cabeça de Martelo

  • Investigador
  • *****
  • 23211
  • Recebeu: 4120 vez(es)
  • Enviou: 2895 vez(es)
  • +2736/-4497
(sem assunto)
« Responder #422 em: Dezembro 06, 2008, 11:10:03 am »
Segundo o CM de hoje os danos são minimos (não sei até que ponto). Segundo eles o F-16 acabou por se imobolizar, por isso agora é só concertar os danos causados pela ejecção e mais nada (espero).
7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 

*

raphael

  • Investigador
  • *****
  • 1724
  • Recebeu: 418 vez(es)
  • Enviou: 361 vez(es)
  • +113/-45
(sem assunto)
« Responder #423 em: Dezembro 06, 2008, 02:56:26 pm »
bom desconheço pormenores de qualquer modo além da canopy e cadeira e respectivos sistemas, deve haver mais qualquer coisa a nível do trem dianteiro e traseiros... mesmo no meio de tudo foi uma sorte, porque como já foi dito os A-7P tendiam a capotar no fim de pista.
Um abraço
Raphael
__________________
 

*

nelson38899

  • Investigador
  • *****
  • 5588
  • Recebeu: 909 vez(es)
  • Enviou: 872 vez(es)
  • +721/-2704
(sem assunto)
« Responder #424 em: Dezembro 06, 2008, 03:15:03 pm »
"Que todo o mundo seja «Portugal», isto é, que no mundo toda a gente se comporte como têm comportado os portugueses na história"
Agostinho da Silva
 

*

Cabecinhas

  • Investigador
  • *****
  • 1505
  • Recebeu: 5 vez(es)
  • Enviou: 11 vez(es)
  • +4/-0
(sem assunto)
« Responder #425 em: Dezembro 06, 2008, 03:21:13 pm »
Bem parece que não é "nada" de especial  :)
Um galego é um português que se rendeu ou será que um português é um galego que não se rendeu?
---
 

*

Lancero

  • Investigador
  • *****
  • 4217
  • Recebeu: 88 vez(es)
  • +74/-5
(sem assunto)
« Responder #426 em: Dezembro 06, 2008, 03:53:06 pm »
Citação de: "Cabecinhas"
Bem parece que não é "nada" de especial  :)


Qualquer coisa numa máquina tão evoluída é grave. Deve custar dois balúrdios recuperar o canopy, cadeira, provavelmente trem e asa direita. É um arado caro demais para cortar relva belga.
"Portugal civilizou a Ásia, a África e a América. Falta civilizar a Europa"

Respeito
 

*

HSMW

  • Moderador Global
  • *****
  • 13073
  • Recebeu: 3297 vez(es)
  • Enviou: 7929 vez(es)
  • +1146/-1908
    • http://youtube.com/HSMW
(sem assunto)
« Responder #427 em: Dezembro 06, 2008, 06:08:04 pm »

Por falar em capotar... :shock:
https://www.youtube.com/user/HSMW/videos

"Tudo pela Nação, nada contra a Nação."
 

*

nelson38899

  • Investigador
  • *****
  • 5588
  • Recebeu: 909 vez(es)
  • Enviou: 872 vez(es)
  • +721/-2704
(sem assunto)
« Responder #428 em: Dezembro 07, 2008, 10:38:32 pm »
Citar
Lean initiatives in the Portuguese Air Force

It's not only the Air Force that is benefiting from Lean initiatives, however. Other airforces have benefited from the Lean initiatives supported by Air Force.

Portugal is a founding member of NATO and a key ally of the United States. The Portuguese air force, or PoAF, procured a total of 45 F-16 fighters from the U.S. All of the fighters are Block 15 A and B models, and 40 of them required a mid-life upgrade, or MLU, as well as Falcon Up and Falcon Star structural upgrade modifications. Being part of the F-16 Multinational Fighter Program, the MLU configuration is similar to the U.S. Air Force's common configuration implementation program.

PoAF has a strong engineering tradition and Portuguese maintainers were committed to performing as much of the upgrade work as possible. Also, Portugal was the first country to do the three big upgrades simultaneously.

The program was divided into four sections, or 'docks'. OGMA, the leading aviation maintenance company in Portugal, is now responsible for Docks 1, 2 and 3, while PoAF maintainers are responsible for Dock 4.

Dock 4 of the MLU consists of final assembly, re-installing flight control surfaces, avionics, operational checks, testing fuel system, and installation of the engine, prior to preparing the aircraft for it's test flight.

Until 2007, this process was averaging 278 days per aircraft. For a small country like Portugal, every aircraft counts, and this was a tremendous drain on PoAF's operational capability.

PoAF engineers analyzed the situation, and with the aid of Air Force Lean experts from Hill Air Force Base, Utah, they determined a variety of areas where they could improve the process. Together with the Air Force experts, PoAF engineers and technicians developed a future state map and a job sequencing package, implementing four cells of 25 days and a 100 production day cycle time. Standard work, 6S -- a program designed to eliminate waste and maximize value-added work -- and visual management were key for the improvements.

One of the steps taken was to ensure that, prior to the beginning of the duty day, all the requisite parts were laid out immediately available for the technicians. This simple improvement meant technicians didn't need to head back to the supply room every time they needed a part.

All of these improvements together have helped PoAF maintainers decrease the time required for Dock 4 to an average of 118 days. That's a reduction of nearly 60 percent. That means more aircraft are available more quickly, leading to improved operational capabilities for PoAF.

Another process that required improvement was the testing of aircraft wiring. Previously, 23,500 wires on the F-16 had to be tested individually. This process took five weeks, and wasn't always accurate. PoAF officials procured an automated wire test bench to improve the process. The new machine takes two days to connect all the wires, but can perform a test on every aircraft wire in just four hours. Overall, this represents a time savings of more then one month. The quality has improved tremendously, officials said.

The culture is changing towards a continuous improvement environment with everybody's participation, understanding that more can be achieved by working together more efficiently.

Portuguese air force officials have realized tremendous improvements in efficiency from the employment of Lean operations techniques. Maj. Gen. Manuel Chambel, the Portuguese air force F-16 program director, recently visited Air Base 5, at Monte Real, Portugal, to receive briefings on the Dock 4 process.

General Chambel said that he had almost lost hope of improving the productivity on the MLU program, but was tremendously encouraged to see the aircraft coming out of Dock 4 according to 'takt time.' Takt time is a Lean term used to identify the rate that a completed product needs to be finished in order to meet customer demand.

Lean techniques have led to significantly increased operational efficiencies and capabilities for the Portuguese air force.

(Lt. Col. Pedro Alexandre E. Salvada; deputy director of the Portuguese air force F-16 upgrade program co-authored this article)

Courtesy of Air Force Link/Office of Defense Cooperation, Portugal.

http://www.f-16.net/news_article3137.html
"Que todo o mundo seja «Portugal», isto é, que no mundo toda a gente se comporte como têm comportado os portugueses na história"
Agostinho da Silva
 

*

Menacho

  • Investigador
  • *****
  • 2815
  • Recebeu: 302 vez(es)
  • Enviou: 60 vez(es)
  • +6/-50
(sem assunto)
« Responder #429 em: Dezembro 09, 2008, 11:50:36 am »
Uno de sus F-16B recien salido de la MLU




Una imagen del 15133 en Albacete:


 

*

Nitrox13

  • 91
  • +0/-0
    • http://www.standalgarve.com
(sem assunto)
« Responder #430 em: Dezembro 09, 2008, 12:16:49 pm »
Podia ter sido bem pior!!
A necessidade aguça o engenho !!!!

nitroxsoft.net

webprogramer4fun
 

*

Cabecinhas

  • Investigador
  • *****
  • 1505
  • Recebeu: 5 vez(es)
  • Enviou: 11 vez(es)
  • +4/-0
(sem assunto)
« Responder #431 em: Dezembro 09, 2008, 01:30:08 pm »
Mas para lavrar a terra existe maquinaria própria e mais barata...  c34x
Um galego é um português que se rendeu ou será que um português é um galego que não se rendeu?
---
 

*

Johnnie

  • Analista
  • ***
  • 724
  • Recebeu: 96 vez(es)
  • Enviou: 36 vez(es)
  • +102/-89
(sem assunto)
« Responder #432 em: Dezembro 09, 2008, 03:55:13 pm »
Se a FAP afirma que o avião volta a voar é porque a avaria não é nada por ai alem...Acontece, paciencia... c34x
«When everything is coming your way... You are in the wrong lane!!!!"
 

*

PereiraMarques

  • Moderador Global
  • *****
  • 8060
  • Recebeu: 1378 vez(es)
  • Enviou: 360 vez(es)
  • +5280/-243
(sem assunto)
« Responder #433 em: Dezembro 12, 2008, 11:03:07 pm »
Citação de: "Pilotasso"
Chegou hoje a alverca em "traje de canário" o que penso ser o 15128 para pintura. Não tenho fotos infelizmente.

Daqui a umas poucas semanas mais um MLU operacional :arrow: http://www.falcoes.net/9gs/viewtopic.php?f=11&t=1715
 

*

Charlie Jaguar

  • Investigador
  • *****
  • 6781
  • Recebeu: 7457 vez(es)
  • Enviou: 5068 vez(es)
  • +10185/-2925
(sem assunto)
« Responder #434 em: Dezembro 13, 2008, 12:13:03 pm »
Citação de: "PereiraMarques"
:arrow: http://www.falcoes.net/9gs/viewtopic.php?f=11&t=1715

Atenção que o endereço do Fórum 9G's passa a partir de hoje a estar no seu próprio domínio. Por isso, para ver o tópico referido pelo amigo Pereira Marques, há-que seguir o link:

 :arrow: http://www.forum9gs.net/viewtopic.php?f=11&t=1715
Saudações Aeronáuticas,
Charlie Jaguar

"(...) Que, havendo por verdade o que dizia,
DE NADA A FORTE GENTE SE TEMIA
"

Luís Vaz de Camões (Os Lusíadas, Canto I - Estrofe 97)