U209PN

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Re: U209PN
« Responder #3435 em: Outubro 19, 2024, 10:15:47 pm »
Não foi há muito tempo que o artista disse que os navios existentes são tecnologicamente evoluído e, quando estava 1 única fragata operacional, tanto o patetão do anterior ministro como o artista desmentiam o estado inoperacional na frota de superfície.
E refiro-me a frota toda, desde lanchas encostadas por falta de manutenção , os Tejo numa novela patética onde navegam um ou dois mal e porcamente, NPO sem os equipamentos previstos, fragatas inop e até já canibalizada uma delas.
Eu até acredito que isto não importe muito deste que venha o fim do mês e aliás para maioria dos marinheiros mar chão é mesmo em terra. Tirando o bom do turismo protocolar a sul, passando por Marrocos.

Mas a verdade é que os factos estão a vista. Não sei como podem sequer discutir a realidade 


Voltando aos submarinos, A cronologia é esta, é escusado atirar areia. O Arpão fez o MLU, não foi uma revisão e limpeza.
O Tridente era para ir a seguir, mas não foi porque começa a guerra da Ucrânia, que tem dois anos e meio.
Se o Arpão demorou creio uns 14 meses no MLU, quando seria um ano. Quando foi feito o MLU do TRiadente, para dizerem estar em manutenção agora? O é o MLU? ou não o fizeram e estão numa de manutenção e a adiar.
Não sei se é preciso fazer um desenho, ou o português está mal. Mas MLU parece-me  que é Mid Live Upgrade, já manutenção é outra coisa. As VDG também não fizeram nenhum MLU, fizeram lá por 2010 se não erro, uns upgrades ao sonar, upgrade aos motores dos SeaSparrow e o upgrade ao Plalanx e, claro alguma manutenção mínima. MLU integral nos navios nada.

A pergunta é, o Tridente está em MLU como fez o Arpão, ou em manutenção  São coisas diferentes não são? 
Mais areia é desnecessária. Já temos a praia de Carcavelos

Na verdade a Marinha tem é areia e cimento a mais e oceano a menos
 

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P44

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Re: U209PN
« Responder #3436 em: Outubro 20, 2024, 07:23:19 pm »
"Mas cortaram a chapa e puseram lá a moeda!!!"

Isso de ter só 1 fragata e 1 submarino operacional não interessa nada!!!

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Re: U209PN
« Responder #3437 em: Outubro 22, 2024, 08:10:12 pm »
Então é a repetição de quando o MDN era o mono que desmentiu estar só um fragata operacional e o picas dizer que a Marinha cumpria. Mas cumpria o quê?

Expliquem lá esses da claque o que cumpre em concreto? A única coisa que nunca deixou de cumprir foi turismo a sul, até com navios que não deviam sair do espaço nacional
Quanto a NATO, basta uma fragata e/ou um submarino. É o que há
 

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Re: U209PN
« Responder #3438 em: Outubro 25, 2024, 04:17:21 pm »
Sim, "Mas cortaram a chapa e puseram lá a moeda!!!". Porque ALGUNS por aqui disseram que nunca iria acontecer. e "cortaram a chapa e puseram lá a moeda!!!".

A partir daqui, vamos então falar dos próximos passos. Afinal não deixa de estar certo, estamos mal que doi e temos muito que dar da perna.


"Mas cortaram a chapa e puseram lá a moeda!!!"

Isso de ter só 1 fragata e 1 submarino operacional não interessa nada!!!

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Re: U209PN
« Responder #3439 em: Outubro 25, 2024, 05:06:06 pm »
Vem cá o Macron ainda compramos 2 Scorpene.  :mrgreen:



Saudações
"Nunca, no campo dos conflitos humanos, tantos deveram tanto a tão poucos." W.Churchil

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Re: U209PN
« Responder #3440 em: Outubro 31, 2024, 03:46:08 pm »
Portugal’s First Under-ice Patrol Demonstrated Importance for NATO of Conventional Submarine Operations in Arctic
The Portuguese Navy’s first deployment of a submarine to the Arctic – and under the Arctic ice – earlier in 2024 demonstrated the key contribution diesel-electric submarines (SSKs) can make to NATO underwater operations in the region, the navy has told Naval News.


The Portuguese Navy conventional submarine NRP Arpão is pictured during its 70-day Operation ‘ARCTIC 2024’ deployment. This was the first time the navy had deployed a submarine to the Arctic. Source: Portuguese Navy.

The navy also provided insight into the preparations required to enable a submarine – particularly an SSK – to conduct such adeployment. Preparations included capability augmentations, mission planning, and logistics.

The Portuguese Navy’s Type 209PN Tridente-class SSK NRP Arpão conducted a 70-day deployment from home to the Arctic. Under Operation ‘ARCTIC 2024’, the deployment was designed to “operationally explore this kind of submarine in this specific part of the Atlantic Ocean”, Admiral Henrique Gouveia e Melo, Portugal’s Chief of Navy, told Naval News.

The deployment was conducted in two phases. The first phase saw Arpão spend 22 days supporting NATO’s Operation ‘Brilliant Shield’, a standing activity designed to reinforce alliance deterrence and defence across the Euro-Atlantic theatre. For the second phase, the submarine operated inside the Arctic Circle, both in the marginal ice zone (MIZ) and under the ice shelf.

In between the two phases, Arpão carried out an important part of the deployment – a port call in Nuuk, Greenland. Here, pre-planned maintenance was carried out on the boat, while the ship’s company completed final mission planning and training preparations for operating under the ice. The requirement for a port call illustrated both the challenges of conducting maintenance and replenishment at distance in a remote location, and the importance of working with regional allies in completing these tasks.

Preparation


Arpão crew members are pictured onboard during the deployment, along with Admiral Henrique Gouveia e Melo, Portugal’s Chief of Navy (second left). Pre-deployment training for the crew encompassed safe operation of the submarine, optimising the boat’s tactical positioning, and maximising effective use of its sensors. Source: Portuguese Navy.

Prior to deploying from Lisbon on 3 April, Arpão underwent an enhanced maintenance period to prepare for the nature of the Arctic’s operational environment.

Citar
“The physical presence of the ice shelf escalates the danger of collision with an ice keel, and strictly hinders the submarine’s choices when surfacing or going to periscope depth for communication or other purposes. Consequently, adjustments consisted of installing protective barriers on the top part of the sail to protect the masts from ice overhead when returning to periscope depth, and installing a high-frequency sonar for the purpose of detecting and mapping the ice ceiling.” Captain Baptista Pereira, the navy’s Submarine Force Commander.

Arpão’s crew also had undergone a seven-month planning and preparation period, prior to sailing. “[The deployment] would oblige the crew to learn new procedures and courses of action with the aim of becoming accustomed to a new environment,” the navy said. ‘Brilliant Shield’ provided the opportunity to test and adjust these procedures and actions, plus the new capabilities, before heading into the ice, it added.

Operating environment


Arpão is pictured in waters illustrating the challenges of operating submarines in the Arctic region. The boat’s area of operation moved from the open sea to the marginal ice zone to the ice shelf. Source: Portuguese Navy.

Following the Nuuk port call, Arpão sailed for the ice on 28 April, escorted by the Royal Danish Navy’s Knud Rasmussen-class Arctic patrol ship HDMS Ejnar Mikkelsen.

Essential to the final planning alongside in Nuuk was working with the US Navy’s Arctic Submarine Laboratory scientists and ice pilots and with Denmark’s Joint Arctic Command (headquartered in Nuuk), to examine the area’s latest ice charts, evaluate up-to-date ice shelf movements, and refine procedures and navigation plans accordingly, the navy said. These partners, plus others like the Royal Canadian Navy, “provided much-needed vital support to complete this demanding assignment, as they comprehended the complexity of normalizing the operation of [submarines] in the Arctic Circle’s MIZ”, Admiral Melo noted.

The navy described the complexities in the operating region created by the ice coverage and the underwater acoustic picture, and how both are continuously changing. This complexity creates challenges for safe operation of the submarine, its optimal positioning for tactical effect, and effective use of its sonar’s sensing capability. Training to operate in the region covered each aspect, Commander Taveira Pinto – Arpão’s Commanding Officer (CO) – explained to Naval News.

Citar
“The conditions would demand a change in operating procedures and techniques that are second nature to the crew, such as clearing baffles and returning to periscope depth.” Commander Taveira Pinto – Arpão’s Commanding Officer.

As regards navigational safety, as the MIZ is the intersection between the open sea and the ice shelf it features a mix of free-floating, different types of ice blocks including icebergs.

The boundary area between the MIZ and the ice shelf is characterised by significant noise caused by breaking ice and marine mammals. These sounds reduce once under the ice.

Under the shelf, however, the operational challenge increases because the ice below the surface is much thicker. Here, Arpão’s crew was trained to monitor ice thickness and movement, and to map Polynyas – natural openings in the ice that can be used for raising a periscope or for surfacing. A particular requirement for the crew to master was static surfacing through such openings, to reduce risk of ice collision.

The Arctic’s changing climate also is affecting submarine positioning and control.

Citar
“Achieving optimal ballast conditions was … especially demanding in this specific environment, since the melting ice creates a relatively fresh and low-density surface layer, which could cause significant ballasting difficulties.” Cmdr T. Pinto.

One of the most significant impacts of climate change on Arctic submarine operations is in the use of sonar. While a submarine’s attack team will seek to maximise the sonar’s search capacity under the ice, the water temperature and salinity density – plus the ice presence – complicate sonar optimisation. As regards temperature and salinity, the addition of fresh water from the melting ice has made salinity gradients and sound velocity profiles more unpredictable for sonar operators. The ice shelf itself causes sonar reverberations, and the noise created by moving ice also masks potential contacts.

Operational impact


NRP Arpão (Credit: Danish Arctic Command)

Arpão’s presence around and under the ice was also divided into two phases, the navy explained.

Citar
“The first phase was devoted to substantiating every new procedure concerning ice sailing, and allowing the crew to become comfortable and proficient operating in a formerly unknown environment. The second phase was dedicated to exploiting an SSK’s capabilities tactically and operationally under the ice shelf.” Cmdr T. Pinto.

In the latter instance, the boat spent four days under the ice, the navy added. Capt Pereira said deployments like Arpão’s were operationally significant in the region.

Citar
“Due to the ice cover, this area can be considered a safe haven for nuclear-powered submarines … [hiding] from surface units or aircraft. However, the regular presence of the more silent SSKs would be a gamechanger in underwater warfare in the Arctic region.” Commander Taveira Pinto

In a statement issued by NATO’s Allied Maritime Command (MARCOM) as the submarine returned home, then-Commander, Submarines NATO (COMSUBNATO) Rear Admiral Thomas Wall said “During this mission, Arpão was tasked with monitoring non-NATO military platforms, both surface ships and submarines, known to operate in this region.”

Citar
“We successfully achieved our objectives of surveillance and patrol in the North Atlantic, demonstrating the capabilities of this type of conventional submarine in Arctic conditions.” Cmdr T. Pinto

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/10/portugals-first-under-ice-patrol-demonstrated-importance-for-nato-of-conventional-submarine-operations-in-arctic/#prettyPhoto
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Re: U209PN
« Responder #3441 em: Novembro 11, 2024, 07:36:23 am »
"[Os portugueses são]um povo tão dócil e tão bem amestrado que até merecia estar no Jardim Zoológico"
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Re: U209PN
« Responder #3442 em: Novembro 11, 2024, 07:53:53 am »


A Marinha com quatro 214 tinha uma
capacidade de dissuasão apreciável!!

Abraço
« Última modificação: Novembro 11, 2024, 12:29:53 pm por tenente »
Quando um Povo/Governo não Respeita as Suas FFAA, Não Respeita a Sua História nem se Respeita a Si Próprio  !!
 
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Re: U209PN
« Responder #3443 em: Novembro 11, 2024, 12:30:53 pm »
João Pereira
 
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Re: U209PN
« Responder #3444 em: Novembro 12, 2024, 11:00:03 am »
Até parece grande...
https://x.com/MarinhaPT/status/1855280503076639105?t=6JYEUjbbkPHqusrsi_E4bw&s=19

O vídeo começou melhor do que acabou. Por mim todas as ações de propaganda sobre os 209PN tinham grandes panoramas e música bombástica a mostrar água. Só água.
 

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Re: U209PN
« Responder #3445 em: Novembro 12, 2024, 11:57:21 am »
Uma curiosidade, os nossos submarinos da classe Tridente, "gostam" de ir à base naval de Taranto pois é uma das poucas bases que tem também um sistema de reabastecimento para o sistema AIP. (Isto porque também é base dos submarinos Italianos Type 212A)
 
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Re: U209PN
« Responder #3446 em: Novembro 12, 2024, 05:17:36 pm »
Uma curiosidade, os nossos submarinos da classe Tridente, "gostam" de ir à base naval de Taranto pois é uma das poucas bases que tem também um sistema de reabastecimento para o sistema AIP. (Isto porque também é base dos submarinos Italianos Type 212A)

Imaginem que um gajo olhava para o depósito, via que estava a entrar na reserva e tinha que ir atestar a Itália e fazer o caminho a 30Km/h. Chiça!
 

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os_pero

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Re: U209PN
« Responder #3447 em: Novembro 28, 2024, 11:02:04 am »
https://www.instagram.com/p/DC3pexlthwI
Citar
Nas últimas semanas o NRP Arpão participou na Operação Sea Guardian da NATO, contribuindo para a segurança e a liberdade de navegação, nomeadamente através do conhecimento situacional marítimo do Mar Mediterrâneo, caracterizando os padrões de comportamento da atividade marítima como as transferências de cargas (líquidas e sólidas) entre navios em alto mar.

O submarino largou a 7 de outubro e contribuiu recentemente para a Operação Irini da EUNAVFOR MED e a Operação Noble Shield da NATO.

Após ter patrulhado o Mediterrâneo Central, o NRP Arpão atracou em Menorca, nas Ilhas Baleares-Espanha.

Votos de continuação de boa missão com mar chão e ventos de feição!

#marinhaportuguesa #submarino #missão #mission #navy #military


Quem não tiver instagram pode ver uma replica aqui:
https://x.com/os_pero/status/1862089083821912268

PS: Só depois de publicar é que vi que o Espada e Escudo já tinha publicado também, e até tem um artigo extenso a explicar:
https://x.com/EE_EspadaEscudo/status/1862085376753451344
Citar
Submarino NRP Arpão (S161) da Marinha Portuguesa, em patrulha NATO no Mediterrâneo Central, Nov2024, documenta trasfega oceânica entre navios petroleiros. Esta manobra é usada amiúde como forma de ocultação por países sob sanções de exportação. Mais info https://espada-e-escudo.blogspot.com/2024/11/submarino-arpao-da-marinha-portuguesa.html
« Última modificação: Novembro 28, 2024, 11:06:57 am por os_pero »
 
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Re: U209PN
« Responder #3448 em: Novembro 28, 2024, 11:03:55 am »
(com trailer no link)
https://x.com/MarinhaPT/status/1862069180885049731
Citar
Não perca amanhã a estreia de documentário da missão histórica da Marinha no Ártico, às 15h22, no canal do Youtube da Marinha.

O documentário dá a conhecer aspetos da operação do submarino Arpão ao passar, pela primeira vez, no Ártico. ❄️
 
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Re: U209PN
« Responder #3449 em: Novembro 29, 2024, 10:52:50 am »



Citar
Submarino NRP Arpão (S161) da Marinha Portuguesa, em patrulha NATO no Mediterrâneo Central, Nov2024, documenta trasfega oceânica entre navios petroleiros. Esta manobra é usada amiúde como forma de ocultação por países sob sanções de exportação





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