Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama

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Bubas

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3930 em: Maio 22, 2024, 12:00:12 pm »
 :G-beer2:

 ;)


Não riam, vá pessoal, controlem-se!



Steller Systems Reveals Multi-Role Support Ship Concept



Steller Systems has unveiled its groundbreaking Fearless-class design, a revolutionary answer to the U.K.’s requirements for a Multi-Role Support Ship (MRSS).

The 170-meter-long ship, with its mission space and equipment, can be likened to a cross-over between a frigate and an LPD.

The mission space, a testament to the ship’s adaptability, includes a stern hangar for the deployment of amphibious vehicles, USVs, XLUUVs, and boats of up to 20 m in length. Naval sub-platforms can also be deployed from side bays. The armament includes vertical launch systems for self-defence and two naval guns for short-range surface-to-surface engagements.

The ship’s propulsion will consist of an electric drive for shafts (Points out to IEP propulsion present on Type 45 destroyers of the Royal Navy) with contra-rotating propellers to provide a top speed of 30 knots and a range of 7000 nm. A naval platform capable of carrying various unmanned vehicles can be configured for missions like patrol, ASW, ASuW, ISR, and mine countermeasures.

Unmanned systems’ highly modular payloads further reinforce this advantage.
The addition of deployment platforms can be regarded as a partial force projection capability. Portugal and the Netherlands are following similar examples for the future. Portugal has signed a contract with Damen for the Multi-Functional Naval Platform, which features a large internal volume of UAVs, USVs, and UUVs. The Netherlands is taking a similar approach to the U.K. with its plans for a multi-purpose ship to replace OPVs and LPDs.

https://turdef.com/article/steller-systems-reveals-multi-role-support-ship-concept
 

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3931 em: Maio 22, 2024, 12:11:00 pm »
Nesse artigo concerteza que se referem à bimby no caso de Portugal.  Porque deus nos livre de ter navios com canhões.  É uma coisa muito desagradável.

Outra coisa que já percebi,  é que grupos de "trabalho " parecem haver muitos,  mas nunca decidem nada. Se calhar extinguem-se no dia em que tomarem uma decisão????

Fica a questão para quem eventualmente saiba responder a outro dos grandes "mistérios " desta marinha em que tudo é ultra- secreto, não vão os russos descobrir.  ::)
"[Os portugueses são]um povo tão dócil e tão bem amestrado que até merecia estar no Jardim Zoológico"
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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3932 em: Maio 22, 2024, 12:17:54 pm »
Alguém sabe o estado atual da AC e da CR?

A última vez que existiram "noticias" foi aquela foto da BNL em que se via a AC com andaimes e parte da estrutura tapada.

A VdG já sabemos que é sucata.

O sr. Bubas talvez possa lançar uma ténua luz? Se possivel?

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3933 em: Maio 22, 2024, 12:22:26 pm »


End of an era as first Anzac-class frigate is decommissioned after 28 years of service


20 May 2024 | Andrew McLaughlin



https://the-riotact.com/end-of-an-era-as-first-anzac-class-frigate-is-decommissioned-after-28-years-of-service/771513

Já agora outro tema que lanço para a discussão:

Com a verba que se pretende gastar com o ELU (End of Life Upgrade) às 2 meko que ainda navegam(?) , não seria melhor adquirir  "as is" as 2 Anzac que a Austrália está a retirar de serviço?

São mais recentes e já viriam modernizadas...com certeza que se poupava tempo e dinheiro.
Ou não?
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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3934 em: Maio 22, 2024, 12:36:17 pm »


End of an era as first Anzac-class frigate is decommissioned after 28 years of service


20 May 2024 | Andrew McLaughlin



https://the-riotact.com/end-of-an-era-as-first-anzac-class-frigate-is-decommissioned-after-28-years-of-service/771513

Já agora outro tema que lanço para a discussão:

Com a verba que se pretende gastar com o ELU (End of Life Upgrade) às 2 meko que ainda navegam(?) , não seria melhor adquirir  "as is" as 2 Anzac que a Austrália está a retirar de serviço?

São mais recentes e já viriam modernizadas...com certeza que se poupava tempo e dinheiro.
Ou não?

Demasiado bélicas, têm uma peça de 127mm, VLS, RAM e sei lá o que mais. Podiam assustar os navios russos que passam pela nossa costa...
Cumprimentos,
 
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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3935 em: Maio 22, 2024, 12:49:17 pm »
Alguém sabe o estado atual da AC e da CR?

A última vez que existiram "noticias" foi aquela foto da BNL em que se via a AC com andaimes e parte da estrutura tapada.

A VdG já sabemos que é sucata.

O sr. Bubas talvez possa lançar uma ténua luz? Se possivel?

Zero, como lhe disse sou leigo na matéria, só interessado e zangado com que anda ao sabor dos votos e não pensa este pais a longo prazo.
 

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3936 em: Maio 22, 2024, 12:49:26 pm »
Steller Systems unveil ‘Fearless’ Multi Role Support Ship concept

Following confirmation that the Royal Navy’s MRSS programme will go ahead, Steller Systems has announced their Fearless concept as an alternative approach to the design and a starting point for discussion.


Fearless is designed not just to enable littoral strike operations but is relatively heavily armed and intended to survive in very contested A2AD environments. This is rather at odds with the RNs “non-complex warship” stated ambition for MRSS but is well worth considering.


Amphib
The 170m long vessel is approximately 15,500 tonnes at full load and has a capacity of around 800 lane-metres for vehicles, containers or off-board systems. (This compares with 1,200 LnM of the Bay class auxiliaries and 500 LnM for the Albion class LPDs). The vehicle deck is accessed by optional side-doors or the stern ramp but there is no well dock.

The stern ramp allows the launch and recovery of vessels up to 20m in length and 30 tonnes in weight. This could include Commando Insertion Craft, USVs, UUVs, XLUUVS or vehicles discharged onto mexeflotes or similar. While not as versatile as a well dock, this arrangement saves space and weight but can be safely utilised further offshore. Flooding down a vessel to use the dock is also only really viable in light sea states and low-risk environments.


Commando Insertion craft make use of the stern ramp while Steller System’s innovative Inflatable Launch and Recovery System (ILARS) is used to deploy USVs over the side.

Upper deck space is available for up to 5 TEU containers/PODS or additional weapon systems. The hangar can accommodate two Merlin-sized helicopters or a mix of helicopters and UAS. Fearless can comfortably handle the mothership role already performed by the Bay class and support missions as varied as mine warfare, seabed warfare, ASW and Humanitarian Aid and Disaster Relief.

Fast

The hull has been designed using Steller System’s HullTune optimisation suite to ensure the best balance between hydrodynamic efficiency and stability. Combined with an advanced propulsion system, a mix of conventional shaft lines and azipods, the ship could achieve up to 30 knots – much faster than typical amphibious vessels. This turn of speed would enable the vessel to reposition rapidly to deliver raiding sorties across a broad theatre before then delivering effects to the beach. The vessel could then quickly leave the threat area to conduct other operations or reload with additional or alternative forces.




The propulsion system uses azipods and contra-rotating electrically driven shafts that combine with a hydrodynamically efficient hull design to allow the vessel to move at 30 knots whilst using less power than a Type 23 frigate.


Combined azipod and conventional shaft. The aizipod provides great manoeuvrability at low speed. At high speed they are locked and steering is via the rudder on the centreline (Photo: Navy Lookout).



Armed

The heavy armament indicated in the concept comprises two medium-calibre guns. The 127mm Mk4 would enable Naval Gunfire Support while the 76mm Super Rapid is an all-rounder that can also offer air and missile defence with advanced ammunition. Additionally, there is a VLS silo indicated for various missile options. Close in defence is well covered with a mix of 30mm cannon, Phalanx CIWS and DragonFire LDEW mounts. This is complemented by a frigate-size primary radar and soft-kill defensive systems.

This is very much a concept only and if taken forward, would require much more detailed design work and nuanced equipment choices to be made by the customer. It might make more sense to align the equipment fit with Type 31 frigate and select the same weapons, sensors and CMS for commonality, reducing logistic support and training costs.



Positioning

Fearless is a hybrid design blending frigate armament with amphibious capabilities. Perhaps best summarised as a cross between an enlarged Danish Absalon-class logistics combatant and the BAE Systems’ Adaptable Strike Frigate concept. While the RN budget for MRSS is unlikely to stretch to such a heavy armament there is an argument that this approach would give the fleet much-needed additional surface combatant mass. When employed in the littoral strike role it could operate in higher-risk areas, reducing the need for precious escorts for protection. Fearless has been designed to disaggregate to smaller more capable vessels rather than as direct replacements for the Albion and Bay classes. More platforms creates more uncertainty in a mind of the adversary about where they may strike. The concept has also been developed with export in mind and the level of armament is entirely up to the customer.

The multi-role vessel concept will always be controversial as many argue it is better to build specialist ships rather then ‘jack of all trades’ platforms that trade excellence in a particular capability for flexibility. A vessel with this level of complexity would also require the skills of industrial partners with high-end combat system integration experience whereas a more bare-bones MRSS could be built by a wider number of shipbuilders.

Like the BMT Ellida concept, Fearless provides another useful option for discussion around MRSS and it is likely other entities will make proposals soon. Whether the MRSS design will emphasise aviation, logistics, armament, overall flexibility or be dictated primarily by budget parsimony remains to be seen.

 
(Imagery: Steller Systems)

https://www.navylookout.com/steller-systems-unveil-fearless-multi-role-support-ship-concept/
7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 
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Cabeça de Martelo

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7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 
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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3938 em: Maio 22, 2024, 04:25:41 pm »
Alguém sabe o estado atual da AC e da CR?

A última vez que existiram "noticias" foi aquela foto da BNL em que se via a AC com andaimes e parte da estrutura tapada.

A VdG já sabemos que é sucata.

O sr. Bubas talvez possa lançar uma ténua luz? Se possivel?

Zero, como lhe disse sou leigo na matéria, só interessado e zangado com que anda ao sabor dos votos e não pensa este pais a longo prazo.

Presumo então que esteja muito zangado com o actual CEMA...  :mrgreen:

https://observador.pt/2021/12/23/gouveia-e-melo-nao-fecha-a-porta-a-ser-presidente-da-republica-ou-ministro-do-mar-entrar-na-reserva/

Citar
Gouveia e Melo recusa colocar limitações a possíveis cargos políticos no futuro. Não quer ser Presidente, mas não fecha portas a essa possibilidade quando estiver na reserva. Ou ser ministro do Mar.

Saudações  :mrgreen:

P.S. Novíssima para nós. Não querem comprar?  :)

"Nunca, no campo dos conflitos humanos, tantos deveram tanto a tão poucos." W.Churchil

http://mimilitary.blogspot.pt/
 

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dc

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3939 em: Maio 22, 2024, 05:00:37 pm »
Já agora outro tema que lanço para a discussão:

Com a verba que se pretende gastar com o ELU (End of Life Upgrade) às 2 meko que ainda navegam(?) , não seria melhor adquirir  "as is" as 2 Anzac que a Austrália está a retirar de serviço?

São mais recentes e já viriam modernizadas...com certeza que se poupava tempo e dinheiro.
Ou não?

Mais barato não ficava, já que o dinheiro que se vai gastar no dito MLU, é estupidamente pouco, e no caso das Anzac, estarias a comprar um navio inteiro e muito melhor equipado do que as nossas VdG pós-MLU. Dito isto, consideraria uma boa opção a ter em conta, caso não haja qualquer mudança de paradigma a nível da substituição das VdG no seu todo.

Na minha opinião, a discussão devia prender-se entre 3 opções:
-comprar 3 fragatas novas (ou Crossover 131C ou 139CF)
-comprar 3 fragatas usadas (2 Anzac + 1 M), voltando a MGP a contar com 5 fragatas
-modernizar as VdG para um padrão mais elevado do que o planeado, com recurso a equipamento que seja transitável para as futuros navios após a retirada destas fragatas. Por exemplo, o canhão OM 76mm Strales, entre outro equipamento.

Não riam, vá pessoal, controlem-se!



Steller Systems Reveals Multi-Role Support Ship Concept



Steller Systems has unveiled its groundbreaking Fearless-class design, a revolutionary answer to the U.K.’s requirements for a Multi-Role Support Ship (MRSS).

The 170-meter-long ship, with its mission space and equipment, can be likened to a cross-over between a frigate and an LPD.

The mission space, a testament to the ship’s adaptability, includes a stern hangar for the deployment of amphibious vehicles, USVs, XLUUVs, and boats of up to 20 m in length. Naval sub-platforms can also be deployed from side bays. The armament includes vertical launch systems for self-defence and two naval guns for short-range surface-to-surface engagements.

The ship’s propulsion will consist of an electric drive for shafts (Points out to IEP propulsion present on Type 45 destroyers of the Royal Navy) with contra-rotating propellers to provide a top speed of 30 knots and a range of 7000 nm. A naval platform capable of carrying various unmanned vehicles can be configured for missions like patrol, ASW, ASuW, ISR, and mine countermeasures.

Unmanned systems’ highly modular payloads further reinforce this advantage.
The addition of deployment platforms can be regarded as a partial force projection capability. Portugal and the Netherlands are following similar examples for the future. Portugal has signed a contract with Damen for the Multi-Functional Naval Platform, which features a large internal volume of UAVs, USVs, and UUVs. The Netherlands is taking a similar approach to the U.K. with its plans for a multi-purpose ship to replace OPVs and LPDs.

https://turdef.com/article/steller-systems-reveals-multi-role-support-ship-concept

O que é para rir, é que tanto ingleses como holandeses, poderão pegar em conceitos estilo Crossover (ou esse Fearless), para substituir LPDs.

Por cá, substituiriam fragatas e seriam os únicos meios "combatentes" da Marinha.

Já tinha respondido noutro tópico, mas esse Fearless com todo o armamento e sensores que precisaria para substituir uma fragata a sério, terá forçosamente um custo estupidamente elevado, o que vai completamente contra as afirmações do grandioso e visionário CEMA, de que os navios que substituem fragatas serão "consideravelmente mais baratos".
 

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Cabeça de Martelo

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3940 em: Maio 22, 2024, 05:10:02 pm »
Pelo que li e ouvi, se este projecto for escolhido, eles iram equipá-lo e armá-lo mais ou menos como as Fragatas de Classe Type 31. Obviamente que há diferenças, a começar pelos canhões de 127 e 76mm. Uma Fragata a sério são as Type 26 e estas não seriam armadas e equipadas como elas.
7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 

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dc

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3941 em: Maio 22, 2024, 06:27:50 pm »
As Type 31 também não são exemplo para ninguém em armamento. Hoje em dia é o QB para uma fragata ao nível das Meko A200.

De frisar que quanto mais armamento e melhores sensores colocarem nos Fearless, mais caros ficam. Escusado será dizer que, um navio daquele tamanho, e com todas aquelas valências, armado como uma ASWF, não vai custar menos que a dita fragata ASWF.

Tal como disse, os Fearless são interessantes, mas como alternativa mais versátil e armada aos LPDs convencionais, não para substituir fragatas.
 

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Pescador

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3942 em: Maio 22, 2024, 07:43:08 pm »
Alguém sabe se os australianos estão a substituir as Anzac por navios disruptivos, patéticos e holísticos?

Claro que não

O que vemos são outros países de gente nada percebe, claro está, nem quer ouvir o vacinas, a fazer navios sério. Sejam fragatas ou outros navios com capacidade logística  e ou anfíbia, mas bem apetrechados de armas e sensores.
Porque?
Porque sabem que uma plataforma por mais disruptiva que seja, tem de ter armas e sensores a sério, senão é apenas um belo alvo.
Ou seja, só cá os artistas na Disney acham que montes de drones em navios mais ou menos civis fazem e podem tudo. Mas na verdade nem se defenderem
 

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nelson38899

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"Que todo o mundo seja «Portugal», isto é, que no mundo toda a gente se comporte como têm comportado os portugueses na história"
Agostinho da Silva
 

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Drecas

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Re: Substituição das Fragatas Classe Vasco da Gama
« Responder #3944 em: Maio 23, 2024, 12:17:34 am »
só é oportunidade para sucateiros
 
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