KC-390 na FAP

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Charlie Jaguar

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4635 em: Outubro 07, 2025, 10:30:25 am »
O "01" recentemente também começou a carregar os pods SPEAR de guerra eletrónica sob as asas, tal como sucede no "02".

(Foto: André Carvalho)
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4636 em: Outubro 07, 2025, 11:56:41 am »
O "01" recentemente também começou a carregar os pods SPEAR de guerra eletrónica sob as asas, tal como sucede no "02".

(Foto: André Carvalho)


Dado que o 02 tem estado em manutenção, tenho dúvidas se é um kit ECM diferente, ou se simplesmente mudaram o do 02 para o 01
 
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4637 em: Outubro 07, 2025, 12:32:48 pm »
Segundo o Paulo Mata no X, aparentemente o KC-390 "26901" poderá estar a deslocar-se em direção aos Estados Unidos de modo a ir buscar o 1º UH-60L para a FAP.

Neste momento encontra-se nas Lajes: https://globe.adsbexchange.com/?icao=497cdc
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4638 em: Outubro 07, 2025, 12:37:11 pm »
Segundo o Paulo Mata no X, aparentemente o KC-390 "26901" poderá estar a deslocar-se em direção aos Estados Unidos de modo a ir buscar o 1º UH-60L para a FAP.

Neste momento encontra-se nas Lajes: https://globe.adsbexchange.com/?icao=497cdc

Citar
Com esta aceitação provisória, o Black Hawk UH-60L será transportado para a Base Aérea N.º 8, em Ovar, nos próximos dias, aumentando a frota para cinco helicópteros.

https://www.linkedin.com/posts/forca-aerea-portuguesa_aceita%C3%A7%C3%A3o-provis%C3%B3ria-do-primeiro-uh-60l-black-activity-7379866634460626944-GrQ6?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAAV543EBo_4vw0VQHuYvoHo_gIYlhdsOlgM
 
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4639 em: Outubro 07, 2025, 02:42:15 pm »
Neste momento encontra-se nas Lajes: https://globe.adsbexchange.com/?icao=497cdc

Entretanto já descolou da BA4 em direção aos States.

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4640 em: Outubro 07, 2025, 07:12:16 pm »
Aterrou no aeroporto internacional de Rhode Island.
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4641 em: Outubro 07, 2025, 08:09:58 pm »
Aterrou no aeroporto internacional de Rhode Island.

Pergunta académica: sendo os compartimentos de carga muito semelhantes, não poderia um dos nossos C-130 ir buscar o UH-60 também?
Cumprimentos,
 

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Duarte

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4642 em: Outubro 07, 2025, 08:55:12 pm »

Pergunta académica: sendo os compartimentos de carga muito semelhantes, não poderia um dos nossos C-130 ir buscar o UH-60 também?

 :mrgreen:

Citar
Good question — and the answer is partly yes, but not fully assembled.

Let’s go through this carefully:

✅ 1. Yes, a C-130H-30 can transport a UH-60L — but only in disassembled form.

The UH-60L Black Hawk is too large to fit inside a C-130 with its main rotor blades and tail pylon attached.

To load it, the main rotor blades, main rotor head, and tail rotor pylon must be folded or removed.

Once that’s done, the fuselage fits just barely inside a standard C-130 cargo compartment.

📏 2. Dimensional comparison
Specification   UH-60L   C-130H-30 (stretched Hercules)
Length (rotors turning)   19.76 m (64 ft 10 in)   —
Length (fuselage only)   15.26 m (50 ft 1 in)   22.75 m (74 ft 8 in)
Height (rotors folded)   ~3.8 m (12.5 ft)   2.74 m (9 ft) cargo hold height
Width (folded)   ~3.3 m (10.8 ft)   3.12 m (10 ft 3 in) cargo hold width

👉 So the height and width are tight — even with folding, the helicopter must be “squatted” (landing gear deflated) and mounted on a special low-profile cradle to clear the cargo bay ceiling.

⚙️ 3. Typical procedure

Remove main rotor blades (4) and head.

Fold or remove tail pylon (depending on model).

Remove or fold stabilator.

Mount on transport cradle (low dolly).

Roll into C-130 via rear ramp.

Tie down and secure.

This is a known, routine operation in U.S. Army logistics.
Each aircraft can typically carry one UH-60 airframe in this partially disassembled configuration.

🚫 4. What a C-130 cannot do

It cannot carry a fully assembled UH-60 with rotors on.

It cannot air-drop a UH-60 (too large and heavy).

It cannot quickly deploy it “ready to fly” — reassembly at destination takes a maintenance team several hours.

✈️ 5. If you need faster deployment

A C-17 Globemaster III or A400M Atlas can transport a UH-60 without disassembly, often with just rotor blade folding.

A C-5 Galaxy can carry several at once, even fully assembled.

Summary:

A C-130H-30 can transport one UH-60L if partially disassembled (rotors/tail off) and mounted on a transport cradle.
It cannot carry it fully assembled or flight-ready.
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4643 em: Outubro 07, 2025, 09:16:24 pm »

Pergunta académica: sendo os compartimentos de carga muito semelhantes, não poderia um dos nossos C-130 ir buscar o UH-60 também?

 :mrgreen:

Citar
Good question — and the answer is partly yes, but not fully assembled.

Let’s go through this carefully:

✅ 1. Yes, a C-130H-30 can transport a UH-60L — but only in disassembled form.

The UH-60L Black Hawk is too large to fit inside a C-130 with its main rotor blades and tail pylon attached.

To load it, the main rotor blades, main rotor head, and tail rotor pylon must be folded or removed.

Once that’s done, the fuselage fits just barely inside a standard C-130 cargo compartment.

📏 2. Dimensional comparison
Specification   UH-60L   C-130H-30 (stretched Hercules)
Length (rotors turning)   19.76 m (64 ft 10 in)   —
Length (fuselage only)   15.26 m (50 ft 1 in)   22.75 m (74 ft 8 in)
Height (rotors folded)   ~3.8 m (12.5 ft)   2.74 m (9 ft) cargo hold height
Width (folded)   ~3.3 m (10.8 ft)   3.12 m (10 ft 3 in) cargo hold width

👉 So the height and width are tight — even with folding, the helicopter must be “squatted” (landing gear deflated) and mounted on a special low-profile cradle to clear the cargo bay ceiling.

⚙️ 3. Typical procedure

Remove main rotor blades (4) and head.

Fold or remove tail pylon (depending on model).

Remove or fold stabilator.

Mount on transport cradle (low dolly).

Roll into C-130 via rear ramp.

Tie down and secure.

This is a known, routine operation in U.S. Army logistics.
Each aircraft can typically carry one UH-60 airframe in this partially disassembled configuration.

🚫 4. What a C-130 cannot do

It cannot carry a fully assembled UH-60 with rotors on.

It cannot air-drop a UH-60 (too large and heavy).

It cannot quickly deploy it “ready to fly” — reassembly at destination takes a maintenance team several hours.

✈️ 5. If you need faster deployment

A C-17 Globemaster III or A400M Atlas can transport a UH-60 without disassembly, often with just rotor blade folding.

A C-5 Galaxy can carry several at once, even fully assembled.

Summary:

A C-130H-30 can transport one UH-60L if partially disassembled (rotors/tail off) and mounted on a transport cradle.
It cannot carry it fully assembled or flight-ready.

'Obrigadus', Duarte.

Assim sendo KC e C-130 (H-30) são nisso muito semelhantes, no KC também teve de ser desmontado o rotor principal e o rotor de causa foi dobrado (sem pás).

 :G-beer2:
Cumprimentos,
 
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4644 em: Outubro 08, 2025, 12:52:48 am »
A diferença mais significativa talvez fossem as 8/10h a mais de viagem para o C130.
No total deve andar por aí.
Mas isto também não são corridas ... servia.
João Pereira
 

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4645 em: Outubro 09, 2025, 11:29:51 pm »
A diferença mais significativa talvez fossem as 8/10h a mais de viagem para o C130.
No total deve andar por aí.
Mas isto também não são corridas ... servia.

Servir... serve, mas a quanto custo?
 
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4646 em: Hoje às 10:29:26 am »
A diferença mais significativa talvez fossem as 8/10h a mais de viagem para o C130.
No total deve andar por aí.
Mas isto também não são corridas ... servia.

Servir... serve, mas a quanto custo?

É questão de fazeres as contas. Mais rápido gasta mais.  :mrgreen:

Saudações  :mrgreen:
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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4647 em: Hoje às 12:36:30 pm »
Ou... mais lento, gasta mais tempo! 🤣🤣🤣
Uma coisa é certa, KC-390,  C130 e P3 da FAP não têm parado.
João Pereira
 

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Tikuna

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4648 em: Hoje às 08:13:50 pm »
A diferença mais significativa talvez fossem as 8/10h a mais de viagem para o C130.
No total deve andar por aí.
Mas isto também não são corridas ... servia.

Servir... serve, mas a quanto custo?

É questão de fazeres as contas. Mais rápido gasta mais.  :mrgreen:

Saudações  :mrgreen:

O KC-390 tem um gasto por hora de voo de em média 25% mais baixo que o Hércules

 

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Re: KC-390 na FAP
« Responder #4649 em: Hoje às 09:53:27 pm »
A diferença mais significativa talvez fossem as 8/10h a mais de viagem para o C130.
No total deve andar por aí.
Mas isto também não são corridas ... servia.

Servir... serve, mas a quanto custo?

É questão de fazeres as contas. Mais rápido gasta mais.  :mrgreen:

Saudações  :mrgreen:

O KC-390 tem um gasto por hora de voo de em média 25% mais baixo que o Hércules

Com contratos de manutenção de fabrica durante 10 anos fica mais fácil.