https://www.navalnews.com/event-news/euronaval-2020/2020/10/euronaval-cmn-unveils-a-new-generation-of-vigilante-opvs/
alguns destes conceitos de OPV's são interessantes e poderiamos/deviamos incluir no nosso modelo, nos agora referidos, Batch III, algumas das caracteristicas que as fotos apresentam, por exemplo:
-Se não vai estar contemplado a colocação de um hangar porque não, reforçar o landing deck para helis até ás 10 Tons, e prolongá-lo até á popa ?
- O espaço que medeia entre a chaminé e o acesso do LD para a tolda, poderia ser modificado de modo a ali conseguir colocar pelo menos um par de contentores, conforme a foto do CL75 apresenta.
Para tal seria necessário colocar mais avante tanto o turco como a grua e as respectivas semirigidas Delta, mas de modo a que a grua conseguisse manobrar os contentores.
Seria uma melhoria qualitativa pois permitiria operar os helis, transportar e ter os contentores disponíveis, para desempenhar simultâneamente outras missões.


Situações caricatas como estas poder-se-iam evitar, pois o landing deck estaria disponivel para o transporte suspenso ou mesmo para operar os helis, expeditando o auxilio necessário ás populações afectadas.




Vigilante CL75 Mk II
The biggest variant of the new Vigilante II family retains all the features of the lighter CL65 Mk II and vastly improved them. With a length of 75m, the CL75 has a crew of up to 65 sailors and passengers.
Propulsion is provided by two to four diesel engines, while two electric motors allow the hybrid propulsion mode. The ship’s autonomy will be of 7.000NM (at 7 knots) or 8.500NM (at 12 knots).
The bridge of the Vigilante Mk II family offer a 360° view, increasing the performances in coast guard and rescue operations.
The main weapon can now rely on a 76mm gun. It is completed by two RCWS able to accommodate 30mm guns, alongside four manual machine guns. And if that is not punchy enough, this weaponry can be completed with a SAM or SSM launcher.
Very versatile by design, the CL75 Mk II feature a helicopter platform for 10 tonnes helicopters and heavy UAVs. Two 9m RHIB are on the aft ramp (under the helicopter platform), and one 7m RHIB on a A-frame davit. These locations will be compatible with USV and UUV.
The standard configuration of the CL75 Mk II includes four mission containers and a handling crane, three RHIB (2x9m and 1x7m), UAV facilities and an helicopter platform. The large rear area of the ship could be easily adapted to any customer’s needs, from oceanographic missions to heavily armed patrol.Abraços