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Forças Armadas e Sistemas de Armas => Forças Aéreas/Sistemas de Armas => Tópico iniciado por: Luso em Janeiro 25, 2005, 02:15:47 pm
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Já conhecem o novo Pilatus PC21?
Que belo aparelho!
Sem desprimor para o excelente Tucano, mas este Pilatus é uma beleza...
Será que estes aviões são capazes de substituir os treinadores avançados a reacção?
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É verdade, é um bonito aparelho.
Infelizmente um dos protótipos ( o HB-HZB ) despenhou-se recentemente.
(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aviasim.ch%2Fsite%2Fmodules%2Fcoppermine%2Falbums%2FAir04_solos%2Fnormal_pc21-02.jpg&hash=c3abf3865063b2db5698b7de7050b7ea)
http://flysouth.co.za/news/2005-01-21/P ... ling.shtml (http://flysouth.co.za/news/2005-01-21/Pilatus%20PC-21%20grounded%20by%20federal%20ruling.shtml)
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Haverá alguma versão civil que um particular possa adquirir? (sem a aviónica mais avançada claro)
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PC-21 Flight Ban Lifted– Series Production Under Way
(Source: Pilatus Aircraft; issued Jan. 24, 2005)
One of the two prototypes of the new Pilatus PC-21 crashed on Thursday, January 13, 2005. The accident claimed the life of Pilatus Aircraft’s chief test pilot; and a young woman who was close to the crash site when the accident happened was also seriously injured.
The accident occurred not during a test flight but in the course of a training flight in preparation for an air show. Pilatus is shocked and deeply saddened by this tragic event.
Immediately after the accident, the Swiss Federal Office for Civil Aviation (FOCA) ordered the grounding of the remaining PC-21 prototype. This grounding has since been unconditionally rescinded, in view of the BFU’s findings to date. Further information on these actions is provided in the FOCA’s own media release of January 21, 2005:
The lifting of the FOCA’s flying ban means that there are now no restrictions in force on the PC-21’s operation. Pilatus received type certification for the PC-21 from the FOCA on December 23, 2004.
The remaining PC-21, registration HB-HZA, has so far been serving as the aerodynamic prototype in the PC-21 development program. This aircraft will now be brought up to the status of system prototype, and should return to flight operations in two months’ time.
Completion of the first series-production PC-21 has been brought forward: the aircraft concerned should be ready to fly by the end of August 2005. It will then be used to help secure the type’s IFR and autopilot certification.
“Series production of the PC-21 has already begun and will continue as planned,” says Oscar J. Schwenk, President & CEO of Pilatus Aircraft Ltd. “Further series-production aircraft will be available from December 2005. Pilatus has lost time through this tragic accident. But the PC-21 program is not in any jeopardy. And there is currently no reason to make any technical modifications to the aircraft’s design.”
Pilatus has already been in further contact with potential PC-21 customers. In particular, discussions are continuing with Armasuisse on the procurement of the PC-21 for the Swiss Air Force.
-ends-
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Não pelo fato de eu ser Brasileiro... mas este pilatos é meio esquisito! 8) o bico é muito afilado e a trazeira desce e vem uma parte por cima... meio esquisito! :D
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(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmediamanager.embraer.com.br%2Fmidias%2Fimagem%2Fpreview%2F1_030301_0052_p_RGB.jpg&hash=9e076b6dc2b65d147f2a6b5e3d201d09)
(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmediamanager.embraer.com.br%2Fmidias%2Fimagem%2Fpreview%2F1_030301_0137_p_RGB.jpg&hash=3911733861061e4ff1253b0b27eb5ee5)
(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.embraer.com.br%2Fportugues%2Fcontent%2Faeronaves%2Fmercado_defesa%2Fsupertucano_alx%2Fimages%2Fhome.jpg&hash=95e3e806a38450bb294be0c91597ce1c)
Abraços!
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Sniper, quando soube que um Tucano caiu na água e os aviónicos não se danificaram por serem... à prova de água (isso e outras coisas) disse logo: aqui está um aparelho digno do Império!
Por mim venham Tucanos para substituir aquela porcaria dos - Hips!... lons...
Estou mortinho por ver um (vários) Embraer com a Cruz de Cristo.
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Sniper, quando soube que um Tucano caiu na água e os aviónicos não se danificaram por serem... à prova de água (isso e outras coisas) disse logo: aqui está um aparelho digno do Império!
Por mim venham Tucanos para substituir aquela porcaria dos - Hips!... lons...
Estou mortinho por ver um (vários) Embraer com a Cruz de Cristo.
Pois bem amigo Luso, o ALX é um ótimo avião!
Vou transcrever a parte da queda
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Por acaso já conhecia, esse, o cinzento, já é o segundo protótipo. O primeiro era preto, não sei se foi esse que se despenhou.
Uma questão que estranho um bocado é o facto de o cockpit ter três ecrãs e ainda o HUD, não me parece que tenha qualquer indicador «com ponteiros», levantando a questão se será útil no treino básico dos pilotos.
Penso que faz já a transição para os aviões de combate a jacto, tal a possibilidade que tem de simular as suas situaçoes de voo.
Também gosto do Tucano e acho que seria interessante adquiri-lo. Gosto do material brasileiro e deveriamos comprar algum. Até a RAF utiliza o Tucano. Mas ainda há mais hipóteses em consideração. Como o PZL polaco Orlik, que é mesmo mais potente que o Tucano. Além do mais, a PZl faz agora parte da EADS, o que é vantajoso.
Já o Pilatus PC-12 é fabricado nas OGMA, o que também é uma vantagem...
Enfim, venha o diabo e escolha...
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Ha pra í uns rumores sobre PC-21 para a FAP, investiguem na vizinhança.
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Ha pra í uns rumores sobre PC-21 para a FAP, investiguem na vizinhança. :mrgreen:
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Há vontade de a FAP substituir os Epsilon e Alpha Jet pelo PC-21.
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Há vontade de a FAP substituir os Epsilon e Alpha Jet pelo PC-21.
Tudo bem,
Saberia dizer quando?
Abraços,
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Então deduzo que, como em tempos cheguei a escrever, é possível substituir duas frotas distintas por apenas uma para os diversos níveis de instrução.
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Há vontade de a FAP substituir os Epsilon e Alpha Jet pelo PC-21.
O que o colega Typhonman aqui veio afirmar (acho que o Typhonman é conhecido por ENGAED no 9G's, mas posso estar enganado... :?
Contudo, e a bem da verdade, volto a reafirmar que tudo não passa de um rumor.
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Sim, Typhonman e ENGAED são de facto a mesma pessoa. E sim o "rumor" foi veinculado no forum 9G s.
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Sim, Typhonman e ENGAED são de facto a mesma pessoa. E sim o "rumor" foi veinculado no forum 9G s. :mrgreen: 
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Exactamente,Flaviense.
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http://www.aereo.jor.br/2014/11/17/pc-21-belo-para-os-olhos-ruim-para-os-ouvidos/
Projeto para reduzir o ruído dos treinadores turboélice PC-21 da Força Aérea Suíça foi suspenso, segundo nota divulgada na semana passada. O projeto nasceu após análises preliminares iniciadas em 2011, levando o Estado Maior da Forças Armadas da Suíça a incumbir a armassuisse (organização responsável pela aquisição de equipamentos militares no país), em colaboração com a indústria, do desenvolvimento de uma hélice mais silenciosa para aquelas aeronaves.
Este suíços são umas "prima-donas". Não quizeram o Gripen e agora queixam-se do barulho dos PC-21. :mrgreen:
(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aereo.jor.br%2Fwp-content%2Fuploads%2F%2F2014%2F11%2FH%25C3%25A9lice-de-PC-21-foto-For%25C3%25A7a-A%25C3%25A9rea-Su%25C3%25AD%25C3%25A7a.jpeg&hash=9de37330b286a0fddf112cf71f87c157)
(https://www.forumdefesa.com/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.aereo.jor.br%2Fwp-content%2Fuploads%2F%2F2014%2F11%2FPC-21-foto-For%25C3%25A7a-A%25C3%25A9rea-Su%25C3%25AD%25C3%25A7a.jpeg&hash=3433d9506d6a62110dd5cdefb3e82e0d)
Saudações
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Está bem que não é um spitfire mas como é que se podem queixar deste som!?
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19 PC-21 para o Canadá:
Canada announces $8bn acquisition of 71 trainer aircraft for RCAF (https://www.flightglobal.com/fixed-wing/canada-announces-8bn-acquisition-of-71-trainer-aircraft-for-rcaf/158517.article) (Flightglobal, pago, 29 de Maio de 2024)
Notícias do ano passado:
RCAF FAcT program could see a new mixed fleet
(15 de Dezembro de 2023)
The next generation of Royal Canadian Air Force (RCAF) aircrew could earn their Wings on the Grob 120TP, Pilatus PC-21, Textron/Beechcraft King Air 260, Airbus H135, and Dash 8-400.
The mix of fixed- and rotary-wing aircraft are part of a proposal by SkyAlyne Canada to deliver the RCAF’s Future Aircrew Training (FAcT) program.
The partnership between CAE and KF Aerospace was selected over a bid by a joint venture of Babcock Canada and Leonardo Canada in July as the preferred option to prepare future pilots and sensor operators. The government is expected to award a contract in 2024.
[continua]
Fonte: https://skiesmag.com/features/rcaf-fact-program-see-new-mixed-fleet-aircraft/ (https://skiesmag.com/features/rcaf-fact-program-see-new-mixed-fleet-aircraft/)
Le Pilatus PC-21 pour le Canada !
(26 de Dezembro de 2023)
La Royal Canadian Air Force (RCAF) a sélectionné le groupe SkyAlyne pour fournir les formations des futurs pilotes, le PC-21 du Suisse Pilatus fait partie des appareils proposés. Ce choix fait partie du programme Future Aircrew Training (FAcT).
La RCAF devait choisir entre plusieurs offres privées pour assurer la formation de ses futurs pilotes de combat, de transport et d’hélicoptère et opérateurs de capteurs. Trois concurrents étaient en course, il s’agit de Babcock Canada, Leonardo Canada et SkyAlyne Canada. C’est cette dernière qui a été sélectionnée avec ses partenaires CAE et KF Aerospace.
Le Gouvernement canadien devrait signer le contrat courant 2024, ce qui ouvrira la porte à la commande de PC-21 auprès de Pilatus. L'occasion de revenir sur le sujet.
L’offre de SkyAlane propose de former les élèves pilotes sur les appareils suivants : le Grob 120TP, le Pilatus PC-21, le Textron/Beechcraft King Air 260, l'Airbus H135 et le Dash 8-400.
[continua]
Fonte: https://www.avianews.ch/post/le-pilatus-pc-21-pour-le-canada (https://www.avianews.ch/post/le-pilatus-pc-21-pour-le-canada)
Cumprimentos,
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O Tucas esteve quase a ganhar. Até havia planos para pôr os Tucas em QRA ao serviço do NORAD bem como no combate aos traficantes e ursos polares.
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Comunicado de imprensa relativo às contrapartidas pela compra do F-35 pelos suíços: transferência de tecnologia da Lockheed Martin para a Pilatus.
Technology Transfer Project Between Lockheed Martin and Pilatus for PC-21
(25 de Março de 2025)
Under the terms of an offset project, Pilatus and Lockheed Martin will partner on the technology and development of avionics and training functionality for its advanced next-generation pilot training system. This will allow Pilatus to provide a bespoke pilot training solution to customers operating the F-35 and other fifth-generation frontline aircraft.
In 2022, Switzerland finalized an agreement to purchase the F-35A. The F-35 is a state-of-the-art fifth-generation military jet manufactured by the global security and aerospace company Lockheed Martin, headquartered in the United States. The Swiss government's purchase of the F-35A is linked to a commitment by Lockheed Martin to implement offset projects in Switzerland equal to 60 percent of the contract value. These projects benefit various sectors of Swiss industry, including aerospace.
Under the offset agreement, Lockheed Martin will provide data and support to Pilatus to develop an advanced next-generation pilot training system, which will offer a training solution tailored to fifth-generation operators, and more specifically, F-35 nations.
Markus Bucher, CEO of Pilatus, emphasized: "We are delighted to have the support of armasuisse and Lockheed Martin. This technology transfer is a win-win situation for all three parties, and for Switzerland. Thanks to this cooperation, we can continue to supply our customers with the world's most advanced training system."
J.R. McDonald, Vice President of F-35 Business Development at Lockheed Martin, added: "We look forward to continuing to partner with Switzerland on the F-35A program and developing this important pilot training capability with Pilatus."
Urs Loher, director of the Federal Office for Defence Procurement (armasuisse) underlined: "This industrial cooperation makes a significant contribution to strengthening our security-relevant technology and industry base. It promotes sustainable innovation, technological development and the competitiveness of Swiss industry, which directly benefits national security."
The offset project received the armasuisse pre-approval early in 2024 and the agreements, including the statement of work, between Lockheed Martin and Pilatus were concluded during last summer.
Given the increasing operational pressure on air forces worldwide, the PC-21 offers a cost-effective, highly efficient and sustainable platform for training military pilots. The state-of-the-art equipment and features of the PC-21 are designed to meet the demanding training requirements of the future. The innovative training system design ensures that the PC-21 turboprop trainer provides advanced training covering a wide range of mission types previously reserved exclusively for jet trainers.
System integration is at the heart of the PC-21 cockpit philosophy. Through a powerful embedded training system and with displays and control systems configured to match those of the latest generation of military jet aircraft, the student pilots become familiar with a realistic frontline cockpit environment right from the early phases of training, enabling them to make an efficient transition to the frontline aircraft.
Fonte: https://www.pilatus-aircraft.com/en/news/technology-transfer-project (https://www.pilatus-aircraft.com/en/news/technology-transfer-project)
Cumprimentos,