Mas com JSS na ordem dos 120 milhões produzidos novos pela Damen, porque continua-se a falar de abastecedor e LPD?
https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel
CAPABILITIES
- Replenishment at sea with solids and liquids;
- Conduct vertical replenishment operations and helicopter in-flight refueling;
- Medical facilities for role 1 or 2 medical service.
MISSIONS
- Support of the Naval fleet;
- Search and rescue operations;
- Humanitarian operations.
FEATURES
- Helicopter deck and grid;
- Hangar for 2 medium sized helicopters;
- Panoramic enclosed bridge;
- Heavy duty crane and container stowage positions;
- Double hull protection, including ammo stores and engine rooms;
- Redundant and separate propulsion plant.
Saudações
Mais uns dados do Logistic Support Vessel Supporter 19000 da Damen:
GENERAL
Yard reference FP4220
Basic functions:
Logistics and support capabilities (RAS, RO-RO, Ship-to-Shore transfer and LO-LO), Search and rescue, Humanitarian Aid and disaster relief, oil pollution preparedness and protection of trade routes.
Classification :
DNV Naval Support
DIMENSIONS
Length o.a. 175.20 m
Beam mld. 24.80 m
Depth no.1 deck 17.20 m
Draught 7.80 m
Displacement full load 18.800 tonnes
PERFORMANCE
Speed 20 knots sustained
Range at 16 knots 10.000 nm
Endurance 30+ days at sea
PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 18.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 2 x 1000 kW
Stern thruster 1 x 1000 kW
AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1600 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW
COMPLEMENT
Crew 86
Enlisted/conscripts 76
Injured (hospital) 44
MEDICAL FACILITIES
The medical complex consists of: triage room, trauma room, operating room, intensive care, high and low dependency ward, dentist, consulting room etc.
TRANSPORT CAPACITY
Flight deck 1 x spots medium size helicopter, Suitable for heavy helicopter landing
Hangar 2 x medium size helicopter
Ship-to-Shore transfer Sea state 3-4
Davits 2 x LCM in davit (option)
Flight deck 675 m²
RoRo space 500 lane meters
Container cap. 40 TEU
F76 (Cargo) 4500 t
F44 (Cargo) 425 t
Ship Stores 330 m2
Cargo Stores 520 m²
Ammo Stores 260 m2
EQUIPMENT
2 x Modular Unrep Mast for Replenishment at Sea
Stern ramp 35 t
Side ramp 35 t
Cargo/Ammo elevator 25 t
Deck crane 25 t
RO unit(s)
WEAPON & SENSOR SUITE
4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for) 2 x Small missile launcher (Prepared for), Surveillance radar / Electro optical fire control, Combat management system, CIC, Integrated internal & external communication system.
NAUTICAL EQUIPMENT
Extensive navigational equipment, GMDSS, echo sounder, power- and ship’s management system with integrated ECDIS.
https://www.damen.com/en/markets/defence-and-security
Cumprimentos,
O Sonho comanda a vida !!!
Abraços
Pois ... esse menino tem quase o dobro do deslocamento do NRP Bério
Em vez de 1 navio faz tudo de 19 000 tons eu preferia 2 especializados e na ordem das 8/9 mil tons
Eu também acho bem melhor, um AOR com cerca de 10 a 12.000 tons é mais que suficiente para os nossos gastos, e um NPL com cerca de 12.000 como o Galicia chega e sobra para os nossos efectivos !
Eu não acredito que se venha a adquirir um AOR NOVO, a MdG que veja mas é se arranja um AOR em 2ª Mão, porque se não for assim nunca mais arranjamos substituto para o Bérrio, então se de um dia para o outro temos dinheiro para mandar construir mais seis NPO's e um NPL, cerca de 500 milhões, estas alminhas Irresponsáveis, nem sequer pensaram que o que já deveria ter sido substituído era o reabastecedor da Frota, que já tem quase 50 anos ??
Mas que grande planeamento para aqui vai !
Este Reabastecedor até parece ser muito bom e bonito mas como é que é viável poder ser usado como NPL se só consegue transportar cerca de 1/2 FFZ, 76 elementos, e vamos gastar umas centenas de milhões, num AOR, com essa muito limitada, capacidade de transporte, quando por 60 milhões, o custo inflacionado, de um simples NPO, se podem transportar, além da guarnição, mais 67 elementos
Parece-me que a dupla utilização/capacidade deste tipo de AOR/NPL, afinal não é assim tão útil quanto isso, pelo menos é a minha opinião !!
Abraços