Novo sonar rebocado

  • 4 Respostas
  • 3055 Visualizações
*

JLRC

  • Investigador
  • *****
  • 2505
  • Recebeu: 1 vez(es)
  • +4/-85
Novo sonar rebocado
« em: Novembro 02, 2004, 08:51:26 pm »
CSTAR Thin Towed Array is Ideal for Small Spaces
 
 
(Source: Qinetiq; issued Nov. 1, 2004)
 
 
 QinetiQ has designed a novel towed array system that has been compactly configured to fit into a small space so making it ideal for use by submarines. This is the first time towed array technology has been inserted into such a small volume with all of the advantages of more conventional larger systems.  
 
Towed arrays are long tubes containing ‘listening’ sensors, which are towed behind submarines to allow them to detect other shipping. The CSTAR towed array system is a thin (38mm diameter) towed array with Vibration Isolation Modules, tow cable and handling system. The system is driven by four electric drives, one each for the winch, spooling, transfer drive and flushing pump, and the control hardware comprises almost entirely of Commercial Off the Shelf (COTS) equipment.  
 
At the design stage of CSTAR all design preconceptions were discarded and a totally novel mechanical design produced. The longitudinal strength members were distributed just inside the hose wall rather than in thick ropes down the centre of the array. Previous array designs were unable to meet customer requirements, but CSTAR does. It is neutrally buoyant, submarine winchable, emits low noise, has high survival speed, long acoustic aperture, high channel count and all at an affordable price.  
 
The towed array design is robust and has already proved its reliability and maturity in a number of trials including one with a UK submarine.  
 
-ends-
 

*

Spectral

  • Investigador
  • *****
  • 1437
  • +4/-1
(sem assunto)
« Responder #1 em: Novembro 03, 2004, 12:13:31 am »
As nossas Vasco da Gama utilizam algum tipo de sonar rebocado, ou está prevista a sua utilização ?
I hope that you accept Nature as It is - absurd.

R.P. Feynman
 

*

JLRC

  • Investigador
  • *****
  • 2505
  • Recebeu: 1 vez(es)
  • +4/-85
(sem assunto)
« Responder #2 em: Novembro 03, 2004, 02:01:39 pm »
Citação de: "Spectral"
As nossas Vasco da Gama utilizam algum tipo de sonar rebocado, ou está prevista a sua utilização ?


As nossas VdG usam 1 sonar de casco SQS-510, as gregas da classe Hidra, além do SQS-510 têm um rebocado DE 1164, as australianas têm 1 Spherion B e um rebocado Kariwara ETBF e as turcas também só têm um de casco o SQS-56, que é o mesmo das OHP. Não sei se estará previsto a montagem de um rebocado, nas VdG, quando for feita a modernização de meia-vida (será que se faz mesmo?), mas julgo que não.
Cumptos
« Última modificação: Novembro 03, 2004, 07:17:51 pm por JLRC »
 

*

P44

  • Investigador
  • *****
  • 18019
  • Recebeu: 5410 vez(es)
  • Enviou: 5719 vez(es)
  • +7065/-9430
(sem assunto)
« Responder #3 em: Novembro 03, 2004, 02:27:24 pm »
O SQS-510 também equipa as João Belo, certo?

Acho que vão ser remontados nas 2 OHP...
"[Os portugueses são]um povo tão dócil e tão bem amestrado que até merecia estar no Jardim Zoológico"
-Dom Januário Torgal Ferreira, Bispo das Forças Armadas
 

*

JLRC

  • Investigador
  • *****
  • 2505
  • Recebeu: 1 vez(es)
  • +4/-85
(sem assunto)
« Responder #4 em: Novembro 03, 2004, 03:04:39 pm »
Citação de: "P44"
O SQS-510 também equipa as João Belo, certo?

Acho que vão ser remontados nas 2 OHP...


Correcto, o SQS-510, que é considerado o melhor sonar de casco da actualidade, vai ser retirado das JB desarmadas e montado nas 2 OHP. Pessoalmente penso que deveria ser montado nas VdG, além do SQS-510, um rebocado 2031 Z linear passivo rebocado (como nas Duke) ou outro do mesmo tipo.
Cumptos