Então ams os ST não fazem todas as etapas de treino? Querem ver que vamos ser obrigados a adquirir no futuro um avião de treino a jacto, para corrigir o erro cometido com a compra das avionetas?
É engraçado, que se o ST não cumpre as funções de treino avançado na íntegra, principalmente para quem quer ter caças de 5ª geração sem variante bilugar, então vamos gastar 200M numa aeronave para cumprir funções que podiam ser realizadas por um modelo muito mais barato, que substituiria os TB-30. 
Ou seja, Chipmunk - TB-30 - Super Tucano - movelo a jacto. 4 tipos diferentes de aeronave de treino, num país que treina tão poucos pilotos anualmente. Faz um sentido dos diabos. Desperdício de recursos.
Se ficaram confusos, podem usar isto como guia.
Eu considero que o ST pode cumprir 3 ou 3 e 4, dependendo de o que a FAP decide e do dinheiro que tem.
Training to become a fighter pilot is a rigorous and multi-phase process, involving various types of aircraft at each stage. Here’s a typical progression:
1. Initial Flight Training (IFT): This phase focuses on basic flight skills. Trainees usually start with small, piston-engine aircraft like the Cessna 172 to learn fundamental flying techniques1.
2. Primary Flight Training: After mastering the basics, trainees move on to more advanced aircraft such as the T-6 Texan II. This stage emphasizes aerobatics, instrument flying, and formation flying1.
3. Basic Jet Training: Trainees then transition to jet aircraft, typically the T-38 Talon. This phase includes advanced maneuvers, navigation, and tactical formation flying1.
4. Fighter Lead-In Training (FLIT): This stage prepares pilots for the complexities of fighter aircraft. The T-50 Golden Eagle or similar aircraft are used to teach air combat maneuvers and weapons delivery1.
5. Operational Conversion Unit (OCU): Finally, pilots train on the specific fighter aircraft they will fly operationally, such as the F-16 Fighting Falcon or F-35 Lightning II. This phase includes mission-specific training and advanced tactics