Pessoalmente não estou a ver os Holandeses desfazerem-se do Rotterdam, até porque o que já li sobre a reestruturação da MdG Holandesa aponta para dois LPD's e um JSS até 2030, mas já não digo nada os orçamentos estão curtos para todas as MdG e como já somos clientes .....
https://marineschepen.nl/schepen/rotterdam.htmlZr.Ms. Rotterdam was in 2011 het eerste LPD dat als stationsschip in de West fungeerde. Normaal gesproken doen fregatten dit werk, maar door een tekort aan fregatten heeft een LPD dit moeten doen. Daar is dankbaar van gebruikgemaakt door de mariniers in de West, die nu kans zagen om uitgebreid amfibische operaties te oefenen op de stranden van Aruba en Curacao.
11 juli 2012 vertrok RDAM richting de wateren rond Somalië. Aldaar fungeert het als vlaggenschip van de antipiraterij-missie Ocean Shield van de NAVO, met aan boord de staf onder leiding van commandeur Ben Bekkering. Ter plaatse coördineert het schip de missie, maar voert ook zelf acties uit tegen piraten. Eén van de meest opvallende acties was het vuurgevecht op 24 oktober, toen RHIBs van Zr.Ms. Rotterdam door piraten onder vuur werden genomen.
In augustus 2013 vertrok het LPD naar de westkust van Afrika voor de oefening African Winds 2013 in het kader van Africa Partnership Station.
Van september tot en met december 2016 zou de Rotterdam eerst deelnemen aan de oefening Emerald Move in de Middellandse Zee en aansluitend richting de Westkust van Afrika varen voor African Winds 2016. Emerald Move gaat wel door, maar African Winds 2016 werd geannuleerd.
In september werd bekend dat het LPD naar de Middellandse Zee gaat om deel te nemen aan één van de missies in het kader van de migrantencrisis.
Zr.Ms. Rotterdam zal omstreeks 2030 aan het einde van de geplande levensduur raken. In 2013 zou daarom het instandhoudingsprogramma aanvangen, maar door de bezuinigen van minister van Defensie Hillen in 2011 werd dit project 4 jaar verplaatst. In de beleidsbrief van 8 april 2011 schreef Hillen bovendien dat de gevolgen waren dat het schip door die vertraging verminderd inzetgereed zou zijn. Eén van de wijzigingen die tijdens het instandhoudingsprogramma wordt aangebracht is de nieuwe Thales NS100 radar.
In september 2016 werd bekend dat het instandhoudingsprogramma Zr.Ms. Rotterdam is uitgesteld tot 2018.
Of de Rotterdam wordt vervangen is allerminst zeker. Wel is zeker dat het project voor vervanging vertraagd is. Over vervanging van de Rotterdam werd op 13 november 2013 tijdens de begrotingsbehandeling voor het eerst in de openbaarheid gesproken. Minister van Defensie Jeanine Hennis antwoordde op een vraag van Kamerlid Günal-Gezer (PvdA) over de investeringsquote van Defensie, dat de vervangende capaciteit voor Zr.Ms. Rotterdam één van de projecten was die door de bezuinigingen vertraagd was.
Tradução da treta mas a que se pode arranjar:
Zr.Ms. Rotterdam foi o primeiro LPD em 2011 a atuar como um navio de estação no Oeste. Normalmente, as fragatas fazem isso funcionar, mas devido a uma falta de fragatas e LPD tem que fazer isso. Isso foi usado com gratidão pelos marines no Ocidente, que agora viram uma chance de praticar amplas operações anfíbias nas praias de Aruba e Curaçao.
11 de julho de 2012, o RDAM partiu para as águas em torno da Somália. Atua como o emblemático da missão anti-pirataria da NATO Ocean Shield, a bordo do pessoal liderado pelo Comandante Ben Bekkering. No local, o navio coordena a missão, mas também executa ações contra piratas. Uma das ações mais marcantes foi o tiroteio em 24 de outubro, quando RHIBs da Zr.Ms. Rotterdam foi atacado por piratas.
Em agosto de 2013, o LPD partiu para a Costa Oeste Africana para o exercício African Winds 2013 como parte da Estação de Parceria de África.
De setembro a dezembro de 2016, Roterdã participará primeiro do exercício Emerald Move no Mediterrâneo e depois navegará para a Costa Oeste da África para os Ventos Africanos 2016. O Emerald Move continuará, mas os Ventos Africanos 2016 foram cancelados.
Em setembro, ficou sabendo que o LPD vai ao Mediterrâneo para participar de uma das missões no contexto da crise dos migrantes.
Zr.Ms. Rotterdam atingirá o final do período de vida planejado por volta de 2030. É por isso que o programa de conservação deveria começar em 2013, mas devido aos cortes feitos pelo ministro da Defesa Hillen em 2011, este projeto foi movido por 4 anos. Na carta de política de 8 de abril de 2011, Hillen também escreveu que as conseqüências eram que o navio teria sido reduzido devido a esse atraso. Uma das mudanças feitas durante o programa de conservação é o novo radar Thales NS100.
Em setembro de 2016, ficou conhecido que o programa de conservação Zr.Ms. Rotterdam foi adiado até 2018.
Se o Roterdam está sendo substituído não é de modo algum certo. No entanto, é certo que o projeto de substituição foi adiado. No que diz respeito à substituição do Roterdão, a primeira conversa foi feita publicamente em 13 de novembro de 2013, durante o processo orçamentário. O ministro da Defesa, Jeanine Hennis, respondeu a uma pergunta do deputado Günal-Gezer (PvdA) sobre o índice de investimentos da Defesa, que a capacidade de substituição de Zr.Ms. Rotterdam foi um dos projetos atrasados pelas medidas de austeridade.
Abraços