Vigilância do Índico pela Armada portuguesa

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Leonidas

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Vigilância do Índico pela Armada portuguesa
« em: Abril 11, 2009, 01:54:04 pm »
Na comunicação social (RTP1) diz-se que a fragata Corte Real foi atingida por um rocket lançados por piratas que tentavam apoderarem-se de um navio de carga.

Depois já disseram que não foi atingida por o tal rocket, que nunca chegou a explodir, mas sim, que foi chamada a intervir, com exito, e que disparou vários tiros para afastar os piratas desse tal navio.

Alguém tem mais notícias? Isto é fiável? O pessoal do navio tá todo ok?

Uma boa Páscoa para todos eles.

Cump.
 

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Johnnie

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« Responder #1 em: Abril 11, 2009, 02:26:01 pm »
:(

É meter o phalanx a cantar e tá feito, basta de sermos sempre os bonzinhos...
«When everything is coming your way... You are in the wrong lane!!!!"
 

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macer

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« Responder #2 em: Abril 11, 2009, 02:28:28 pm »
A fragata Portuguesa Corte Real foi atingida por um Roquete, em operação de combate à pirataria ao largo da Somália
O Roquete não chegou a explodir, e não há noticia de estragos de monta nem de vitimas entre os militares portugueses. São cinco navios que operam sob comando da Nato e que vão patrulhar e escoltar navios que cruzam o Indico e que diariamente tem sido alvo dos piratas.

http://tv1.rtp.pt/noticias/?headline=20 ... cle=213233
 

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Cabeça de Martelo

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« Responder #3 em: Abril 11, 2009, 02:31:20 pm »
Dassssssssssssssssss! :shock:
7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 

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Cabeça de Martelo

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« Responder #4 em: Abril 11, 2009, 02:49:50 pm »
Só a RTP é que noticiou? Então a SIC e a TVI? Nada?

Como é que é possível?! :evil:
7. Todos os animais são iguais mas alguns são mais iguais que os outros.

 

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macer

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« Responder #5 em: Abril 11, 2009, 02:59:24 pm »
Nao apenas a RT1 noticiou

por outro lado a TVI:
http://www.tvi24.iol.pt/internacional/o ... -4073.html


 :lol:
 

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Lancero

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« Responder #6 em: Abril 11, 2009, 03:06:04 pm »
Calma, foi contra o mercante...

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Piratas lançam ataque contra navio no raio de acção de fragata portuguesa
Hoje às 13:38
 Piratas somalis lançaram um ataque contra um cargueiro ao largo de Golfo de Aden e que estava no raio de acção de uma fragata portuguesa que se encontra no local. Fontes da NATO dizem que chegaram a ser disparados tiros contra o navio de pavilhão panamiano.
Piratas somalis atacaram, este sábado, um cargueiro de bandeira pananiama que no raio de acção da fragata portuguesa Corte-Real, no Golfo de Aden, tendo mesmo sido disparado tiros contra o MV Anatolia, afirmaram fontes da NATO, citadas pela agência Reuters.

Stephan Gresmak explicou que os oito piratas armados com metralhadoras AK-47 que, procuravam um alvo fácil ao atacarem o MV Anatolia, de pavilhão panamiano, acabaram por ser afastados graças ao uso de canhões de água.

«Numa inspecção feita mais tarde, o oficial comandante viu buracos feitos por tiros na superestrutura do barco», acrescentou este oficial, que disse que foi encontrada uma granada que não chegou a explodir na embarcação de pavilhão panamiano.

Este comandante disse também que o MV Anatolia terá também conseguido minimizar a acção dos piratas devido a manobras evasivas.


http://tsf.sapo.pt/PaginaInicial/Intern ... id=1199071
"Portugal civilizou a Ásia, a África e a América. Falta civilizar a Europa"

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Lancero

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« Responder #7 em: Abril 11, 2009, 03:09:37 pm »
De uma jornalista da Reuters a bordo da Corte Real



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By Alison Bevege

ON BOARD NRB CORTE-REAL, April 11 (Reuters) - Somali pirates attacked a 26,000-tonne, Panama-flagged bulk carrier in the Gulf of Aden on Saturday, but were driven away by sailors spraying them with water-hoses, NATO alliance staff said.


    The NATO officials, on board a Portuguese warship protecting shipping lanes from piracy, said an unexploded rocket-propelled grenade landed in the commanding officer's cabin during the attack and bullets were fired at the ship.


    The pirates left after water hoses were turned on them, NATO staff officer Stephan Gresmak said.


    "They looked for an easier target," he told a Reuters reporter on the Portuguese ship NRB Corte-Real.


    Eight pirates, armed with AK-47s, were on board the skiff that attacked the MV Anatolia soon after daybreak in the southwest corner of the Gulf of Aden, the officials said.


    The Anatolia also used evasive steering to escape.


    "It was on later inspection the Commanding Officer saw the bullet holes in the superstructure (outer skin) of the ship," Gresmak said. "The Commanding Officer reported an unexploded RPG round in his cabin to the UK Maritime Shipping Centre, and they advised not to touch it."


    Somalis wreaked havoc in the Gulf of Aden last year, but due to increased naval patrols there have mainly moved operations this year into the Indian Ocean.
"Portugal civilizou a Ásia, a África e a América. Falta civilizar a Europa"

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Lancero

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« Responder #8 em: Abril 11, 2009, 03:29:44 pm »
Da mesma jornalista,

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By Alison Bevege

ON BOARD NRP CORTE-REAL, April 11 (Reuters) - As acrid, choking fumes from a smoke grenade fill the lower deck of a Portuguese warship, the crew scramble into protective equipment to battle the "blaze".


    The bi-weekly drill aboard the escort frigate Corte-Real, patrolling the pirate-infested Gulf of Aden, is vital to defend against the risk of either fire or suicide attack, like that which hit the USS Cole off the coast of nearby Yemen in 2000.


    The Corte-Real joined the fight against Somali pirates after leaving the Omani port of Salalah on Wednesday evening, and its crew are proud to be part of Portugal's first such operation.


    "We were the first ones to do a mission like this. It's going to be remembered," said Ricardo, a 28-year-old communications operator.


    The escort frigate is operating under the command of NATO's Operation Allied Protector and is the flagship of a fleet of five international vessels.


    Ship's captain Antonio Alexandre, 44, has no doubts about the strategic importance of the shipping route that runs through the Gulf of Aden to the Suez Canal, linking Europe to Asia.


    "This region is one of the most important sea lines of communication in the world," he said.


    The Corte-Real began her mission by escorting a convoy of two cargo vessels and a yacht through a designated safety corridor on Thursday.


    All vessels in the area were invited to join the convoy, particularly slow-moving ships of 10 knots with low decks that are easy prey for the heavily-armed pirates in their skiffs, Alexandre said.


    On Friday afternoon they handed their charges to NATO's Spanish frigate ESPS Blas de Lezo and began patrolling open waters, looking for trouble.


    Equipped with a helicopter, heavy machine guns, high-speed intercept craft and missiles, the escort frigate is considered an ideal tool for the task. With a top speed of 32 knots, it is faster and more mobile than a big destroyer.


   


    PIRATE OR FISHERMAN?


    If a suspicious blip is picked up by the powerful radars being scanned 24 hours a day in the ship's nerve centre, the operations room, the helicopter is sent to investigate.


    And if the vessel continues to behave suspiciously, the crew monitor it further, finally sending a high-speed, rigid-hulled inflatable boat to intercept and investigate, the captain said.


    Pirates are indistinguishable from local fishermen, often until the point at which they launch an attack. Sinking an innocent fishing vessel would be a disaster so the Corte-Real must be certain before it takes action.


    But the mission is dangerous for the crew. Heavily-armed Somali pirates can launch RPGs at the helicopter or spray bullets from their AK-47s at the sailors sitting exposed in the inflatable boat.


    "We don't know what will be the reaction of the pirates," said Captain Alexandre. "When we send our people they are protected but we must expect the unexpectable."


    The pirates are not the only unpredictable element Alexandre must face. He must abide by a raft of regulations, navigating his crew through NATO's rules of engagement while keeping to Portuguese laws as well.


    To complicate the situation, a panoply of vessels from three treaty organisations and many other countries have descended on the Gulf looking to protect their trading interests. Merchant vessels have taken to hiring their own mercenaries.


    All operate under different rules of engagement and speak a babel of languages, making communication a huge challenge.

    "Integration is still missing," he said. "We should do something more to integrate the ships, but with so many different regions, countries and languages it is difficult to co-ordinate operations in such a large theatre of operations."


    To cope with the scale of the task the crew maintain a constant state of readiness.


    In the operations room and on the bridge, crew members like Principal Warfare Officer Underwater Joao Simoes take it in turns to work six hours on and six hours off, seven days a week.


    Simoes said he averages four hours sleep between shifts. "But we can handle it, we are tough guys and tough women," he said.


    Escorting ships and patrolling the region with warships is expensive for the international community.


    But the International Maritime Bureau reports that 260 crew members from around the globe are being held hostage for ransom and there is no end in sight to Somalia's turmoil.


    "There is a price for this," said Captain Alexandre. "It is very expensive to send ships. But what is the alternative --doing nothing?"











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Portuguese crew aboard the warship NRP Corte-Real practice fire-fighting drills in the belly of the ship in the high seas of Indian Ocean off the Somalia coastline, April 10, 2009. As acrid, choking fumes from a smoke grenade fill the lower deck of a Portuguese warship, the crew scramble into protective equipment to battle the "blaze". The bi-weekly drill aboard the escort frigate Corte-Real, patrolling the pirate-infested Gulf of Aden, is vital to defend against the risk of either fire or suicide attack, like that which hit the USS Cole off the coast of nearby Yemen in 2000. The Corte-Real joined the fight against Somali pirates after leaving the Omani port of Salalah on Wednesday evening, and its crew are proud to be part of Portugal's first such operation. Picture taken April 10, 2009





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Portuguese crew aboard the warship NRP Corte-Real play cards in a bar deep within the belly of the ship in the high seas of Indian Ocean off the Somalia coastline, April 10, 2009, as they enjoy a few hours of recreation. As acrid, choking fumes from a smoke grenade fill the lower deck of a Portuguese warship, the crew scramble into protective equipment to battle the "blaze". The bi-weekly drill aboard the escort frigate Corte-Real, patrolling the pirate-infested Gulf of Aden, is vital to defend against the risk of either fire or suicide attack, like that which hit the USS Cole off the coast of nearby Yemen in 2000. The Corte-Real joined the fight against Somali pirates after leaving the Omani port of Salalah on Wednesday evening, and its crew are proud to be part of Portugal's first such operation. Picture taken April 10, 2009



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Portuguese warship NRP Cortte-Real is seen docked In the sea port city of Salalah in Oman, April 4, 2009. Portugal has become the latest of more than a dozen nations to join the fight against Somali pirates, sending an escort frigate to the world's most dangerous waterway. The importance of their work has been driven home this week with the first seizure of an American hostage by Somali pirates. Picture taken April 4, 2009



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Portuguese crew aboard the warship NRP Corte-Real sun themselves on the deck in the high seas of Indian Ocean off the Somalia coastline, April 10, 2009, as they their time off work for recreation. As acrid, choking fumes from a smoke grenade fill the lower deck of a Portuguese warship, the crew scramble into protective equipment to battle the "blaze". The bi-weekly drill aboard the escort frigate Corte-Real, patrolling the pirate-infested Gulf of Aden, is vital to defend against the risk of either fire or suicide attack, like that which hit the USS Cole off the coast of nearby Yemen in 2000. The Corte-Real joined the fight against Somali pirates after leaving the Omani port of Salalah on Wednesday evening, and its crew are proud to be part of Portugal's first such operation. Picture taken April 10, 2009.
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Lancero

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« Responder #9 em: Abril 11, 2009, 03:33:38 pm »
E mais um raptado,

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ON BOARD NRP CORTE-REAL, April 11 (Reuters) - A U.S.-owned, Italian-flagged tugboat reported hijacked in the Gulf of Aden has 10 Italian citizens among its 16-member crew, according to NATO alliance officials on a warship in the region.


    Lieutenant Sergio Carvalho, on the Portuguese warship NRP Corte-Real, said the tugboat issued a distress call before communications went silent six minutes later.


    The NATO officials on the Portuguese ship, which was too far away to help, said the vessel appeared to have been hijacked although they could not definitively confirm that. A regional maritime group in Kenya, however, said it had firm information the tugboat had been seized.
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Jorge Pereira

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« Responder #10 em: Abril 11, 2009, 04:03:07 pm »
Enquanto a Somália continuar assim, sem um governo que exerça a autoridade em todo o território, dificilmente nos vamos ver livres desta praga. E a tendência será para piorar. Cada navio representa um autêntico euromilhões para milhares de indivíduos armados que não têm nada a perder e muitos milhões a ganhar.

Ao contrário do que se pensa, este fenómeno terá de ser necessariamente combatido em terra, seja através de uma força multinacional, seja através do restabelecimento da autoridade do estado somali, seja através duma mistura destas duas opções. Agora a questão de fundo é: quem quer arriscar e mandar homens para o inferno da Somália?
Um dos primeiros erros do mundo moderno é presumir, profunda e tacitamente, que as coisas passadas se tornaram impossíveis.

Gilbert Chesterton, in 'O Que Há de Errado com o Mundo'






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Charlie Jaguar

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« Responder #11 em: Abril 11, 2009, 05:20:11 pm »
Perdoem-me todos aquilo que vou dizer, mas já tinha dado bom uso à peça Creusot-Loire e ao novo Vulcan-Phalanx Block 1B.   :evil:
Saudações Aeronáuticas,
Charlie Jaguar

"(...) Que, havendo por verdade o que dizia,
DE NADA A FORTE GENTE SE TEMIA
"

Luís Vaz de Camões (Os Lusíadas, Canto I - Estrofe 97)
 

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Miguel

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« Responder #12 em: Abril 11, 2009, 08:51:39 pm »
Citação de: "Charlie Jaguar"
Perdoem-me todos aquilo que vou dizer, mas já tinha dado bom uso à peça Creusot-Loire e ao novo Vulcan-Phalanx Block 1B.   :lol:  :lol:  :lol:

tu dizendo isto?

estas farto do politicamente corecto?
 

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Charlie Jaguar

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« Responder #13 em: Abril 11, 2009, 09:04:58 pm »
Citação de: "Miguel"
Citação de: "Charlie Jaguar"
Perdoem-me todos aquilo que vou dizer, mas já tinha dado bom uso à peça Creusot-Loire e ao novo Vulcan-Phalanx Block 1B.   :lol:  :lol:  :lol:

tu dizendo isto?

estas farto do politicamente corecto?


Não, claro que não, mas não gosto de ver os nossos militares em perigo. Não te esqueças que posso ser politicamente correcto, mas do meu lado materno possuo vários oficiais da Armada e do lado paterno uma longa lista de militares pertencentes à Força Aérea Portuguesa. Está-me no sangue.  :wink:
Saudações Aeronáuticas,
Charlie Jaguar

"(...) Que, havendo por verdade o que dizia,
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Miguel

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« Responder #14 em: Abril 11, 2009, 09:29:13 pm »
Citação de: "Jorge Pereira"
Enquanto a Somália continuar assim, sem um governo que exerça a autoridade em todo o território, dificilmente nos vamos ver livres desta praga. E a tendência será para piorar. Cada navio representa um autêntico euromilhões para milhares de indivíduos armados que não têm nada a perder e muitos milhões a ganhar.

Ao contrário do que se pensa, este fenómeno terá de ser necessariamente combatido em terra, seja através de uma força multinacional, seja através do restabelecimento da autoridade do estado somali, seja através duma mistura destas duas opções. Agora a questão de fundo é: quem quer arriscar e mandar homens para o inferno da Somália?


Exactamente!

E para isso é preciso meter no terreno um verdadeiro chefe de guerra, com um verdadeiro Batalhao de Caçadores, sem jornalistas para estorvar, e penso que num prazo relativamento rapido seria tudo resolvido.
Claro que com muito sangue, alias nunca consegui fazer omeletes sem partir ovos.